Home / Blog / 10 dingen die je moet weten over Snapchat

10 dingen die je moet weten over Snapchat

LATER LEZEN

Deze week was Snapchat in het nieuws. De start-up sloeg een bod van Facebook van $3 miljard af. Saillant detail: het bedrijf verdient op dit moment geen geld. Snapchat is een app waarmee je foto’s aan je vrienden kunt sturen, eventueel voorzien van een tekening of korte tekst. Je stelt in hoe lang de ontvanger je foto mag bekijken, het maximum is tien seconden. Daarna is de foto weg, voorgoed (ook al zijn er manieren om dit te omzeilen). Het succes van Snapchat zit in die vluchtigheid: de app laat je momenten delen met je vrienden, zonder dat die je voor eeuwig achtervolgen op een internet dat niks vergeet. The Guardian publiceerde een mooi overzichtsstuk over Snapchat, met tien dingen die je moet weten over verleden, heden en toekomst van de dienst.

1. Snapchat was niet meteen raak
De makers zeggen dat er wel 34 voorlopers waren. Een van de elementen die volgens hen bij hebben gedragen aan het succes van Snapchat is de snelheid: een snapchat versturen gaat veel sneller dan je sms/whatsapp openen en vanuit daar een foto maken.

2. Snapchat is razendsnel gegroeid
In oktober 2012 had Snapchat wereldwijd twintig miljoen gebruikers. Afgelopen september waren dat er 350 miljoen.

3. Investeerders houden net zo veel van Snapchat als tieners van Snapchat houden
Snapchat verdient nog niks: er zijn geen advertenties en de app is gratis. Toch is er financiering: durfkapitalisten stopten er al miljoenen in. Uiteraard leidde dit tot kritiek.

4. Een van de oprichters voert een rechtszaak tegen Snapchat
Het gaat om Reggie Brown die claimt het basisidee te hebben gehad.

5. Snapchat kent controverse
De app werd al vanaf het begin geassocieerd met sexting en uiteraard waren er ook mensen die zorgen uitspraken over mogelijk gebruik door pedofielen.

6. De aantrekkingskracht op tieners is niet sexting 
Het is de kortstondigheid, de tijdelijkheid die de app zo populair maakt. Jongeren weten dat alles op het internet hen mogelijk kan achtervolgen. Snapchat geeft ze een app waar ze gek kunnen doen, dronken kunnen zijn, waar ze ongestoord en ongehinderd plezier kunnen hebben met een kleine groep vrienden.

7. Snapchat zei al eerder nee tegen Facebook
De populariteit van Facebook loopt terug en het is dus logisch dat Mark Zuckerberg dicht op de concurrentie zit. De makers wezen een eerder bod van $1 miljard in oktober af.

8. Snapchat verandert 
Eerder lanceerde de app ‘Stories’ waarmee je foto’s op je profiel kunt pinnen die 24 uur zichtbaar blijven voor je vrienden. Er wordt ook gewerkt aan een versie voor kinderen.

9. Snapchat zoekt naar manieren om geld te verdienen
De meest voor de hand liggende optie is om dat te doen via in-app aankopen, bijvoorbeeld van extra’s waarmee je foto’s op kunt leuken. Er wordt ook gefluisterd over ‘native advertising’: inhoud die lijkt op inhoud van gebruikers, maar die eigenlijk van adverteerders afkomt (zie hierover deze post over Instagram).

10. De concurrentie staat te dringen
Er zijn genoeg rivalen die het succes willen evenaren. Voorbeelden zijn Facebook, Whatsapp en Kik.

TAGS
DEEL DIT BERICHT