Home / Blog / 10 jaar Gossip Girl: wat zegt de wetenschap

10 jaar Gossip Girl: wat zegt de wetenschap

LATER LEZEN

Gisteren was het tien jaar geleden dat de eerste aflevering van Gossip Girl te zien was. Menig millennial voelde zich daardoor ineens oud, en het jubileum werd online vol nostalgie herinnerd. Wist je trouwens dat de Gossip Girl uit de titel oorspronkelijk iemand anders was? En dat de hoofdrolspelers best in zijn voor een reünie? De dramaserie haalde nooit echt goede kritieken (het eerste seizoen heeft een zeer magere score van 53 op Metacritic) maar daar liet de doelgroep van tieners zich niet door afschrikken. Gossip Girl werd een klassieker met een groot fandom buiten het beoogd publiek. Zien we dit terug in wetenschappelijk onderzoek?

Een zoekopdracht in Web of Science levert slechts een paar resultaten op. Twee zijn academische interpretaties van de serie als postfeministische tekst, dat wil zeggen als viering van individualiteit en consumentarisme [abstract, abstract]. Dit is overigens vrij gebruikelijk bij series die vooral meisjes leuk vinden. De meeste daarvan kunnen niet de goedkeuring van feministische mediawetenschappers wegdragen. Twee andere studies leggen ook de nadruk op materialistische aspecten, zoals een onderzoek naar de effectiviteit van brand placement in de serie [abstract] of een analyse van de franchise [abstract]. Slechts één studie kijkt naar de manier waarop fans betekenis geven aan de serie [abstract]. Hieruit blijkt dat zij de nadruk leggen op de emotionele kanten, en niet op het materialisme.

Die verdeling zien we ook in Gossip Girl: A Critical Understanding, een boek waarin tekstuele analyse de boventoon voert en slechts één hoofdstuk is gewijd aan publieksanalyse. Dat ene hoofdstuk laat zien dat het publiek actief ingaat tegen de dominante, materialistische boodschap van de tekst. Dat heeft echter weinig invloed op de conclusie, waarin het oordeel over de serie negatief is – in de zin dat de serie slechts een bevestiging is van kapitalisme, seksisme en seksualisering.

Deze korte, oppervlakkige review laat zien dat wetenschappers aansluiten bij recensenten en weinig verheffing zien in de serie. Het weinige werk met fans wijst echter in een totaal andere richting. Daarmee lijken recensenten en wetenschappers de boot te missen: de culturele impact op een generatie is groot geweest. Wellicht dat iemand zich geroepen voelt dit academisch recht te zetten.

DEEL DIT BERICHT