Home / Blog / 10 trends in communicatie – en waarom ze onzin zijn

10 trends in communicatie – en waarom ze onzin zijn

LATER LEZEN

Contagious Magazine ziet zichzelf als de voorhoede van marketingcommunicatie. Deze week signaleerden ze tien trends en ontwikkelingen in het hedendaagse communicatielandschap en de manier waarop bedrijven omgaan met hun klanten. Ze laten zien hoe marketeers denken dat de wereld verandert. Zulke rijtjes staan vaak bol van de dooddoeners en onzintermen, en bevatten vaak oude praktijken vermomd als nieuwe trends. Sommige elementen zijn zelfs lachwekkend. Waar gaat u de komende jaren mee dood gegooid worden en wat kunnen we er tegenin brengen?

1. Generatie Flux

Niets is zeker, alles is mogelijk. Veranderingen gaan snel. Generatie Flux is de naam van de zakenpioniers die hier goed mee om kunnen gaan.

2. Alles is PR

“In an environment where consumers can openly challenge brands in real time and engage in conversation with (or without) them …”

3. Citizen activism

Het publiek is ook producent en heeft daarmee veel macht.

4. Schaal verandert

Mondiale campagnes zijn mogelijk en er ontstaan verschillende gemeenschappen.

5. ‘Social’ is een manier van praten

Merken zijn personen geworden.

6. Realtime relevantie

Je kunt van alles direct doen als merk, maar let op! Het publiek is alert op opportunisme.

7. Media kapen

Newsjacking is zorgen dat je nieuwswaarde hebt voor de pers. Zorg dat je aansluiting hebt bij wat er nu speelt.

8. Luisteren is essentieel

Je moet continue monitoren wat erover je wordt gezegd (“listening can’t be turned off”) en je moet daar direct op kunnen inspringen. KLM is een goed voorbeeld.

9. Cultuur doet er toe

“In a world obsessed with culture … brands are increasingly looking to create meaningful cultural collaborations”. Dit betekent dat het slim is voor merken zich te verbinden aan bijvoorbeeld popsterren of festivals.

10. Samenwerking met consumenten

Je moet de dialoog aangaan met je ‘fans’ en hen mee laten denken met je bedrijf.

Wat opvalt is een overschatting van de consument: hij zou realtime media produceren, actief merken uitdagen maar die merken ook willen helpen. De overgrote meerderheid van de consumenten kijkt echter nog steeds televisie, zit niet op Twitter, heeft nog nooit een meme gemaakt en heeft geen enkele interesse om mee te denken met de communicatiestrategie van een bedrijf. Het is ook de vraag of de benaming ‘fan’ opgaat of dat dit gewoon een gevolg is van Facebook-terminologie (de les hier zit in het domein fanstudies dat laat zien dat fans zich heel anders gedragen dan mensen die een bedrijf leuk vinden op Facebook). Eigenlijk het enige punt waar wij ons in kunnen vinden is het belang van realtime. Nieuws komt direct aan en niet meer in de krant van morgenochtend. Bedrijven moeten daarom snel in kunnen spelen op slechte publiciteit. Dit is echter vooral een probleem voor grote bedrijven (KLM, Albert Heijn) en nauwelijks relevant voor het MKB.

DEEL DIT BERICHT