Home / Blog / 14 redenen waarom Vlamingen en Nederlanders niet op Facebook zitten

14 redenen waarom Vlamingen en Nederlanders niet op Facebook zitten

LATER LEZEN

Hoewel het aantal gebruikers van sociale media nog steeds sterk stijgt, is er ook een grote groep die dit aan zich voorbij laat gaan. Er komt de laatste tijd onderzoek uit dat in kaart probeert te brengen waarom mensen de Facebook-trend (als je dat nog zo kunt noemen) aan zich voorbij laten gaan. Eerder rapporteerden we over Australisch onderzoek onder studenten, nu kwamen via X, Y of Einstein op onderzoek van de De Hogeschool-Universiteit Brussel.

Bewuste keuze, wel dingen missen
Met een vragenlijst werden 2148 Vlamingen en Nederlanders ondervraagd die niet aanwezig zijn op Facebook. Het zal niet verrassen dat de helft van de respondenten tussen 45 en 62 jaar is. Het besluit om niet te Facebooken is een bewuste keuze. Vrijwel alle respondenten (90%) weet goed wat Facebook is en wat je ermee kan. Slechts 2 procent vindt dat hij/zij te weinig vrienden heeft die erop zitten. Facebook is dus doordrongen in de samenleving, maar sommige mensen willen er niet aan. Deze groep geeft overigens wel aan hierdoor zaken te missen: 81 procent vindt dat ze minder goed op de hoogte zijn van wat er met hun vrienden gebeurt.

Onderstaande figuur geeft de opgegeven redenen weer.

Het onderzoek laat ook nog zien dat niet-Facebookende jongeren bijzonder uitgesproken zijn. Uit het persbericht:

Zo storen zij zich heel wat meer aan al die status updates (36,2% ten opzichte van 21%), zijn nog meer afkerig van het broadcast-principe (77,1% ten opzichte van 66,9%) en vinden nog meer dat hun leven zich enkel offline afspeelt (51,4% ten opzichte van 40,8%).

Dit duidt erop dat geen Facebook gebruiken evenzeer een identiteitsperformance is als wel actief zijn op sociale media. De jongeren die het niet gebruiken zijn daar heel ostentatief in

DEEL DIT BERICHT