Home / Blog / 5 redenen waarom je op dit stuk gaat klikken

5 redenen waarom je op dit stuk gaat klikken

LATER LEZEN

headlinesIn de aandachtseconomie van het internet is een goede titel cruciaal. De titel moet lezers tot klikken verleiden. Sites als BuzzFeed en Upworthy zijn heer en meester in het bedenken van zulke titels. Het zal niet verbazen dat het internet op zoek is naar de succesformule. Deze week ging een portret van Neetzan Zimmerman door The Wall Street Journal viraal. Zimmerman is een 32-jarige redacteur bij Gawker en schijnt niet minder dan een genie te zijn als het gaat om het genereren van verkeer. De titel van het portret: ‘Why Everyone Will Totally Read This Column’.

Een van de beste manieren om ‘kliks te krijgen’ is met een lijstje. Vijf, zeven of tien punten over een onderwerp zijn een beproefde manier om lezers te verleiden. In een stuk voor The New Yorker legt Maria Konnikova op basis van onderzoek uit waarom dat is.

1. De kop trekt onze aandacht in een stroom van content
Als we onze omgeving scannen – zoals we ook scannen als we een twitterfeed lezen – zoeken we naar dingen die anders zijn, die opvallen. Een cijfer valt simpelweg grafisch op in een stroom van tekst en beeld. Dit betekent ook dat een kop geen samenvatting hoeft te zijn van het artikel: het blijkt dat mensen niet-informatieve en creatieve koppen interessanter vinden.

2. De kop positioneert het onderwerp binnen een reeds bestaande categorie en classificatie
We proberen informatie automatisch te classificeren. Een lijstje geeft ons al de categorie waarin we dat moeten doen, bijvoorbeeld ‘getalenteerde dieren’.

3. De kop organiseert de informatie op een ruimtelijke manier
Wanneer we dingen uit ons hoofd moeten leren (Konnikova geeft als voorbeeld de boodschappen die we moeten halen) helpt het als we ze opschrijven als een opsomming met cijfers of bullets. We kunnen deze informatie beter verwerken dan informatie die in alinea’s is uitgeschreven.

4. De kop belooft een eindig verhaal: de lengte is van te voren gekwantificeerd
Dankzij het cijfer kan je inschatten hoe lang het gaat duren om het stuk te lezen en welke investering je dus moet maken om deze ‘kennis’ te vergaren.

Maar wacht eens, beloofde dit stuk niet vijf redenen? Jazeker, maar internet leert ons dat suggestieve of zelfs tendentieuze koppen algemeen geaccepteerd zijn. Op de een of andere manier is 5 een visueel aantrekkelijker cijfer dan 4. Daar is vast ook psychologisch onderzoek naar, maar dat bewaar ik voor een volgend lijstje.

Beeld: comic van xkcd

DEEL DIT BERICHT