Home / Blog / 9 redenen waarom sommige tieners niet op sociale netwerken zitten

9 redenen waarom sommige tieners niet op sociale netwerken zitten

LATER LEZEN

Sociale netwerken worden gezien als hét domein van de jeugd. Die claim is niet heel sterk: zo vormen babyboomers de grootste groep nieuwe gebruikers en zijn er ook jongeren die niet actief zijn op sociale media. Australische psychologen onderzochten [abstract] de redenen die jongeren hiervoor aangeven. Ze namen een vragenlijst af onder 229 studenten. Dertig procent daarvan gaf aan niet actief te zijn op sociale media. Zij werden verder ondervraagd over de redenen.

1. Geen interesse (51%)
“I don’t see the point of using them. They are not fun, entertaining or amusing in any way”

2. Geen tijd (42%)
““Too much of a distraction [and] time-consuming”

3. Voorkeur voor andere vormen van communicatie (41%)
“MSN is good enough for me”

4. Voorkeur voor andere activiteiten (25%)
“I don’t have time to use such sites because of my sporting commitments”

5. Zorgen over cyberveiligheid (23%)
“[I] don’t feel comfortable with having photos up on the Internet for people to comment [on]”

6. Afkeur van online zelfpresentatie (15%)
“I hate the idea of rating all my friends or myself being rated against my friends”

7. Beperkte toegang (10%)
“We don’t have enough monthly Internet usage at home”

8. Ouderlijk verbod (6%)
“My parents say it is unsafe, that there is a great amount of Internet bullying”

9. Invloed van vrienden (4%)
“None of my friends use it”

De analyse is nogal plat en de redenen overlappen onderling sterk. Voor Nederland zal het lijstje niet opgaan, al was het maar omdat het aantal tieners in Nederland dat niet actief is op sociale media veel lager ligt dan de dertig procent uit deze steekproef. Volgens het CBS heeft 99 procent van de Nederlandse jongeren tussen 15 en 25 toegang tot het internet en volgens Marketingfacts (dat zegt zich op het CBS te beroepen) is 91 procent van onze jeugd actief op sociale media.

DEEL DIT BERICHT