Home / Blog / Adverteerders & het nieuwe televisiekijken

Adverteerders & het nieuwe televisiekijken

LATER LEZEN

De manier waarop we televisiekijken is drastisch aan het veranderen. Met een digitale recorder kan de kijker een televisie-uitzending pauzeren of heel eenvoudig opnemen. Door te downloaden kunnen Nederlandse kijkers Amerikaanse series volgen op bijna hetzelfde tijdstip als dat ze uitgezonden worden – in plaats van maanden te wachten tot een serie is aangekocht of uitkomt op DVD. Los van de wijze van kijken is ook het aanbod toegekomen. Deze veranderingen hebben grote gevolgen voor adverteerders. Nielsen, het Amerikaanse mediabedrijf gespecialiseerd in kijk- en luisteronderzoek, publiceerde deze week het eerste deel van onderzoeksresultaten naar veranderend kijkgedrag in de VS.

Belangrijke conclusies:

  • Dramaseries vormen het belangrijkste aandeel tijdens prime-time en hier gaat het grootste deel (35%) van de advertenties naar toe.
  • Product placement komt vooral voor in reality-TV (58%), maar dramaseries vormen een belangrijke tweede met  29 procent van alle product placement tijdens primetime.
  • Dramaseries vormen het grootste deel televisie dat later wordt teruggekeken: 58 procent van de later teruggekeken programma’s bestaat uit dramaseries. Ter vergelijking: sport maakt maar 8 procent uit.
  • Wanneer later wordt teruggekeken is dat vrijwel altijd heel snel: 43 procent op dezelfde dag.
  • Het kijkaandeel sitcoms tijdens primetime groeit de afgelopen jaren gestaag: het genre is volwassen geworden.
  • In 2011 werd in totaal $72 miljard uitgegeven aan televisie-advertenties, waarvan er $14 miljard ging naar de primetime-genres.

Onderstaande infografiek vat alles mooi samen.