Home / Blog / Afrikaanse millennials maken naam via blogs

Afrikaanse millennials maken naam via blogs

LATER LEZEN

Bloggen begint een ouderwetse term te worden. Het onderscheid tussen online en offline journalistiek is (eindelijk) verdwenen en wat voorheen groepblogs waren heten nu gewoon magazines. Daarom was ik enigszins verbaasd toen ik op Forbes las dat millennials de bloggeneratie waren. Was het per ongeluk een artikel uit 2007? ‘3 belangrijke redenen waarom millennials blogs beginnen’ was de kop. Eerst de redenen: millennials delen graag, ze zien blogs als een manier om geld te verdienen en blogs dragen bij aan een gevoel van gemeenschap.

Maar wie zijn dan die bloggende millennials? In het artikel worden als voorbeeld mommy bloggers genoemd. Het klopt dat vooral in de VS moeders een aardig inkomen voor zichzelf hebben weten veilig te stellen met hun online activiteiten, maar dit is fenomeen dat al zo oud is als bloggen zelf. Ook de link die verwijst naar succesvolle blogs blijkt vooral te gaan over de eerste generatie Amerikaanse bloggers, die al ruim tien jaar geleden de top bereikten: Perez Hilton, Mashable. Het nieuwe is de opmerking over jonge mensen in ontwikkelingslanden. Hier wordt doorverwezen naar een artikel over bloggers in Afrika. Een paar quotes:

“This explosion of internet use has meant that Africans want to see stories we can relate to. Content generated on the web can and should be specific to our lives. Unlike conventional media, blogging provides the opportunity for freedom of expression; just like social media, which has already been widely adopted in Africa. Unlike other platforms, it is easy to set up and maintain a blog, meaning ever more entities are blogging as an outlet of expression.

This has been especially evident in fashion, with many rising stars among African bloggers, sharing their work and style with African consumers. Kenya, South Africa, Nigeria and the diaspora have produced many curators of fashion, entertainment, finance management and lifestyle, who are positively shaping the African story.”

Jonge Afrikaanse ondernemers willen ‘thought leaders’ worden, en ze delen hun kennis graag met hun publiek. Bloggen is goedkoop, het is hun marketing en merkbewustzijn ineen, en stelt hen in staat nieuwe markten aan te boren.

“Business and individuals alike have recognized that they can boost their credibility by establishing a voice and becoming influencers. High-profile collaborations have been made possible by the customized and relatable content that a blog offers.

The growing consciousness of being African has lessened people’s inhibitions. Blogging has given a voice to many Africans who otherwise would not have been heard and given content to an audience that has been searching for it. It has given rise to stories curated by Africans, that speak to Africans and others. This is a trend that will grow and grow, as blogging continues to take hold across the continent.”

TAGS
DEEL DIT BERICHT