Home / Blog / Alles wat bedrijven moeten weten over Big Data

Alles wat bedrijven moeten weten over Big Data

LATER LEZEN

Nu allerlei zaken digitaal bijgehouden worden, is er een overvloed aan informatie ontstaan. Die overvloed wordt Big Data genoemd. De Harvard Business Review is in de wereld van Big Data gedoken en zet op een rijtje wat directeuren moeten weten over dit nieuwe buzzwoord. In een collectie van blogposts komen verschillende aspecten aan bod. Een bloemlezing.

Wie gebruikt Big Data?
Uit een steekproef van Fortune 1000-bedrijven en grote overheidsinstellingen blijkt dat de verwachtingen hoog zijn maar het kennisniveau laag.

De rol van grote retailspelers
Hoe groter het bedrijf, hoe meer klanten, hoe meer data er verzameld kan worden. Hoe meer data, hoe meer inzichten – is het idee. Dit lijkt vooral voor supermarkten te gelden. Interessant in dit blog is dat gesteld wordt dat gebruikers ook meer geavanceerde (lees: persoonlijke) marketing verwachten.

Wat leidinggevenden niet snappen
“[A]ny organization that treats access to 100X more customer data as more a burden than a breakthrough has something wrong with it”. De boodschap is duidelijk: Big Data betekent een revolutie maar er zijn altijd mensen die te lui zijn voor de revolutie.

Het belang van analysevaardigheden
Big Data vraagt om hoogwaardige analysevaardigheden en ook managers moeten deze hebben. De nieuwe werknemer moet bereid zijn te experimenteren, wiskundig kunnen redeneren en in staat zijn ‘the big picture’ te zien.

Nichemarkten ontdekken
“Going after future opportunities at the micromarket level can seem risky, but basing strategy on old views of markets and their past performance is riskier still.”

Kritiek
Het is opmerkelijk dat veel van de stukken blijven hangen in vage algemeenheden en dat er nergens kritiek wordt geformuleerd op het hypen van Big Data als revolutionaire ontwikkeling. Daarnaast is de algemene assumptie dat de klant zit te wachten op scherpere analyses van zijn koopgedrag. Voor veel mensen is dit echter een privacy-inbreuk, zie bijvoorbeeld de strategieën die mensen verzinnen tegen Facebook. Relevant is hier de zaak waarin de vader van een tienermeisje van Target te horen kreeg dat ze zwanger was. Bedrijven die in Big Data duiken dienen te overwegen in hoeverre hun klanten echt hun privacy willen inruilen voor een meer ‘persoonlijke’ benadering.

DEEL DIT BERICHT