Home / Blog / Automutilatie, gymles en lachen om Islam: recent onderzoek naar YouTube

Automutilatie, gymles en lachen om Islam: recent onderzoek naar YouTube

LATER LEZEN

Gisteren bestond YouTube acht jaar. Het platform waar video’s gedeeld heeft vanaf de start meteen in de belangstelling van onderzoekers gestaan. Het onderzoek naar YouTube is extreem divers en een categorisatie ervan zou veel tijd kosten. Er zijn onderzoekers die in YouTube – zoals ook bij andere media veel gebeurt – een bron van kwaad zien. Anderen zien het als een plek voor empowerment, waar bijvoorbeeld makkelijk geleerd kan worden. Sommige onderzoekers gebruiken YouTube-filmpjes als data zodat ze niet in de fysieke wereld hoeven te observeren. Er wordt ook gekeken naar YouTube als reclamemiddel. Google Scholar geeft maar liefst 800.000 resultaten op YouTube. Wat wordt er zoal onderzocht? Ter ere van de verjaardag een bloemlezing uit recent onderzoek (2012 en 2013).

1. YouTube, fanvids, forums, vlogs and blogs: Informal music learning in a convergent on- and offline music community
Janice Waldron, International Journal of Music Education [abstract]

Er bestaan verschillende banjo-gemeenschappen, en die bestaan ook online. Wat zijn verschillen in de manier waarop mensen banjo leren spelen?

2. The YouTube Lens: Crowdsourced Personality Impressions and Audiovisual Analysis of Vlogs
Joan-Isaac Biel en Daniel Gatica-Perez, Transactions on Multimedia [abstract]

Hoe vormen mensen zich een beeld van anderen? Vlogs vertellen het publiek veel meer over de auteur dan geschreven teksten.

3. How Funny Can Islam Controversies Be? Comedians Defending Their Faiths on YouTube
Fadi Hirzalla, Liesbet van Zoonen en Floris Müller, Television and New Media [abstract] [bespreking op Diep]

Over de Islam worden grappen gemaakt. Heeft dit ook een functie heeft als ‘burgerschapspraktijk’? Een analyse van de discussies onder twee YouTube-video’s, allebei gemaakt in reactie op Fitna van Geert Wilders.

4. PE on YouTube – investigating participation in physical education practice
Mikael Quennerstedta, Physical Education and Sport Pedagogy [abstract]

Docenten en leerlingen leggen gymlessen vast op video en plaatsen die op YouTube. Hoe verloopt de interactie en participatie?

5. The (Non)Violent World of YouTube: Content Trends in Web Video
Andrew J. Weaver, Asta Zelenkauskaite en Lelia Samson, Journal of Communication [abstract]

Televisie is vaak bekritiseerd om gewelddadige inhoud. Deze inhoudsanalyse van 2520 YouTube-videos laat zien dat de wereld van YouTube opmerkelijk geweldloos is.

6. Empowering Online Advertisements by Empowering Viewers with the Right to Choose The Relative Effectiveness of Skippable Video Advertisements on YouTube
M. Pashkevich, S. Dorai-Raj en D. Zigmond D, Journal of Advertising Research [abstract]

Op YouTube kan je na 5 seconden reclame voor een filmpje weg-‘skippen’. Hoe effectief zijn die reclames dan nog?

7. Helpful or Harmful? An Examination of Viewers’ Responses to Nonsuicidal Self-Injury Videos on YouTube
Stephen P. Lewis, Nancy L. Heath, Michael J. Sornberger en Alexis E. Arbuthnott, Journal of Adolescent Health [abstract]

Op YouTube vind je ook filmpjes waarin mensen zichzelf snijden of branden. Hoe reageren kijkers hierop? Deze analyse van comments schetst geen positief beeld.

8. YouTube and Social Movements: A Phenomenological Analysis of Participation, Events and Cyberplace
David Meek, Antipode [abstract]

Een van de grootste YouTube-hits was Kony 2012. Wat is de link tussen het creëren van bewustzijn en daadwerkelijk deelname in een sociale beweging?

TAGS
DEEL DIT BERICHT