Home / Blog / Betalen met een hashtag vraagt te veel van de twitteraar

Betalen met een hashtag vraagt te veel van de twitteraar

LATER LEZEN

American Express en Twitter hebben samengewerkt aan een nieuwe manier van online betalen, zo melden diverse nieuwsmedia (CNN, The Guardian). Nu al kun je soms iets gratis krijgen door erover te praten op sociale media, bijvoorbeeld een e-book dat je gratis kunt downloaden als je erover twittert. Dat idee is verder doorgedacht: betalen met een hashtag. Wanneer je je American Express koppelt aan je Twitter, kun je vervolgens bepaalde producten kopen door simpelweg de juiste hashtag te twitteren. Je krijgt een bevestiging van @AmexSync, het geld wordt afgeschreven en het product is voor jou. Vandaag zullen er meerdere producten beschikbaar komen, maandag kon je alleen een cadeaubon van $25 voor $15 kopen.

De dienst werkt alleen met publieke accounts (dus geen slotjes) en alleen met bepaalde creditcards (geen bedrijfskaarten). De baten voor bedrijven zijn hoog: niet alleen kunnen zij gemakkelijk producten aan de man brengen, die man maakt ook nog eens meteen reclame voor ze. Deze bijzondere manier van zaken doen lijkt daarnaast een mooi verdienmodel voor Twitter.

De vraag is echter of gebruikers hierop zitten te wachten. Twitteren over een gratis e-book plaatst de reclame in plaats van de betaling. Wanneer de consument ergens gewoon voor betaalt, is het (te) veel gevraagd om ook nog te verlangen dat hij reclame voor je maakt. Daarnaast is er het probleem van de gebrekkige informatiewaarde van zulke tweets. Bij het gratis e-book kun je je voorstellen dat je volgers daarin misschien ook geïnteresseerd zijn. Bij een armbandje van Donna Karan is dat veel minder het geval. Zodra zulke tweets geen waarde hebben voor twitteraars, wordt de praktijk al snel afgewezen door de Twitter-gemeenschap.

DEEL DIT BERICHT