Home / Blog / Zet je schrap voor blauwe reclames in je Instagram

Zet je schrap voor blauwe reclames in je Instagram

LATER LEZEN

Zevenenveertig procent van de Nederlanders vindt reclame vreselijk. Bedrijven zoeken daarom naar nieuwe manieren om hun producten onder de aandacht te brengen. Ze zien daarvoor in sociale media een uitgelezen kans. Op sociale media draait alles om dialoog en om het maken van goede, deelbare content. Dat neemt niet weg dat mensen ook online niet zitten te wachten op ongevraagde boodschappen. De truc voor bedrijven is daarom om niet opdringerig toch onder de aandacht te komen.

Vorige maand kondigde Instagram aan dat ze reclames gaan tonen. Het bedrijf zegt op de site:

“Our aim is to make any advertisements you see feel as natural to Instagram as the photos and videos many of you already enjoy from your favorite brands.”

Inmiddels is de eerste advertentie een feit. Modebedrijf Michael Kors was op 1 november de eerste met een sponsored image op Instagram. Analisten zagen de reacties en de vele likes als een overwinning. Michael Kors heeft nu de lat hoog gelegd en ook andere – waarschijnlijk minder aantrekkelijke bedrijven – zullen dit succes willen evenaren.

Dit betekent dat marketeers nu op zoek gaan naar de winnende Instagram-formule: welke foto’s scoren de meeste likes? Marktonderzoekbureau Curulate heeft al uitgevonden dat blauwe foto’s daarvoor het meest geschikt zijn. Als blauw de meest overheersende kleur is, doet de foto het 24 procent beter dan foto’s die vooral rode en oranje tinten hebben. Heldere foto’s doen het ook 24 procent beter dan donkere beelden, zo schrijft Fast Company.

Hoezeer Instagram ook haar best doet om reclame zo prettig mogelijk te maken voor gebruikers, het blijft een inbreuk waar mensen in deze tijd gewoonweg niet op zitten te wachten. Het maakt een netwerk minder prettig om te gebruiken, zie ook Facebook. Data-analyses als die van Curulate onderschrijven dat: uiteindelijk is het doel namelijk nooit de gebruiker te plezieren, maar hem te targeten – te benaderen als potentiële klant. De dans tussen internetgebruikers en bedrijven gaat zo door, waarbij bedrijven steeds maar weer de ongenode gast op het feestje zijn.

Beeld: eerste sponsored image op Instagram van Michael Kors. 

DEEL DIT BERICHT