Home / Blog / Blik achter de schermen bij Facebook

Blik achter de schermen bij Facebook

LATER LEZEN

Het IDFA is voorbij, maar hier is nóg een documentaire die het kijken waard is. BBC2 maakte Inside Facebook, en kreeg een blik achter de schermen bij ´s werelds grootste sociale netwerk, dat naar verluidt honderd miljoen dollar waard is. De documentaire is soms voorspelbaar, omdat hij ook begrijpelijk moet zijn voor mensen die zelf geen gebruik maken van Facebook. De fragmenten waarin uitgelegd wordt hoe je vrienden kunt aanmelden en dat je je eigen profielfoto kan kiezen komen zodoende nogal achterhaald over.

Het interview met Zuckerberg is obligaat en kritiekloos, maar toch is de documentaire de moeite waard omdat hij een interessant punt aanstipt: hoe verdient Facebook geld? Het wordt duidelijk dat het bedrijf dat nog altijd niet goed weet. Het ziet zich geplaatst voor de lastige opgave om aanzienlijke inkomsten uit advertenties te genereren zonder de gebruikers voor het hoofd te stoten. Die zien Facebook immers meer als een sociale dan als een commerciële omgeving. De stotterende Elliot Schrage, Facebook´s vice-president wat betreft public policy, spreekt boekdelen. Hij heeft geen goed antwoord op kritische vragen rondom het liken van bedrijven, en de daarmee automatisch verschijnende sponsored stories, waarvoor géén opt-out bestaat. “You’re asking a profound question… What is advertising?”

De documentaire bevat verder leuke details: de automaat op de gang, waar geen koffie of snacks uitrollen, maar keyboards (24:40). En Barack Obama, die wijzend naar de voor één keer met zijn voorliefde voor casual kleding brekende Zuckerberg zegt: “I’m the guy who got Mark to wear a jacket and tie.” Wat verder opvalt aan de documentaire is de presentie van presentatrice Emily Maitlis, die meer in beeld is dan wie dan ook, in steeds een andere outfit. Blijkbaar kan dit soort documentaires niet zonder sterverslaggevers, die eigenlijk zelf ook onderwerp van de film worden.

Foto CC: Magbee

DEEL DIT BERICHT