• Blog
  • Diensten
  • Populaire cultuur
  • Over Diep
  • Contact
  • Blog
  • Diensten
  • Populaire cultuur
  • Over Diep
  • Contact
 
14 april 2021

De geschiedenis van het onderwijs van de toekomst

Via de weekendbijlage van X, Y of Einstein kwam ik bij een geweldige blogpost van onderwijsjournalist Audrey Watters, oorspronkelijk een lezing uit 2015. Watters traceert de vaak vergeten geschiedenis van het onderwijs van de toekomst. Want wie denkt dat techno-optimisme in educatie nieuw is, heeft het natuurlijk mis. Hoe dachten we vroeger dat we in

Digitale media
13 april 2021

Sociaalmediagebruik onder Amerikanen stabiel

Vorig week heeft het gerenommeerde onderzoeksinstituut Pew cijfers bekend gemaakt over het socialemediagebruik onder Amerikanen in 2021. Een representatieve steekproef van 1502 volwassenen is tussen 25 januari en 8 februari bevraagd via de telefoon. Het algemene beeld is een van redelijke stabiliteit. Dat zit ook in de vraagstelling: ‘Heb je ooit gebruikt?’ De grafiek gaat

Digitale media
12 april 2021

Wie Korea wil begrijpen heeft weinig aan Confucius

Korea is waanzinnig populair: K-pop heeft de wereld veroverd en Bong Joon Ho schreef geschiedenis door met een buitenlandse film de ‘gewone’ Oscar voor beste film te winnen. Aan het begin van de coronacrisis waren alle ogen gericht op Zuid-Korea dat dé aanpak van de pandemie leek te hebben. Nederlandse kranten stonden vol met analyses

Audio
9 april 2021

De Deventer Mediazaak en het probleem van misdaad in de media

Met open mond heb ik geluisterd naar De Deventer Mediazaak, een podcast van Argos, het programma dat onderzoeksjournalistiek doet naar kwesties rond de media. Maker Annegriet Wietsma ontleedt in zes afleveringen het mediacircus rond de Deventer Moordzaak. De podcast kaart een belangrijke kwestie aan: zodra media over misdaad rapporteren, worden de echte mensen die daarbij

Audio
8 april 2021

Mensen die hun politieke tegenstanders haten delen sneller nepnieuws

Nepnieuws is een grote bron van zorg en mag daarom rekenen op warme aandacht van onderzoekers. Vaak wordt daarbij gekeken naar makkelijk beschikbare data, zoals tweets of andere berichten die nepnieuws zouden bevatten. Daardoor we weten nog maar weinig over waarom mensen nepnieuws verspreiden. Deense politicologen en communicatiewetenschappers onderzochten de psychologische drijfveren van individuen om

Digitale media
7 april 2021

De effecten van filters op zelfbeeld

Zoom heeft een aantal instellingen waarmee je het beeld kunt verbeteren, bijvoorbeeld door het aan te passen op weinig licht. Hartstikke handig en logisch. Nog veel handiger maar wellicht minder logisch is de mogelijkheid tot retoucheren, ‘touch up my appearance‘. Hiermee leg je een filter aan over je beeld, waardoor jouw rode vlekjes of oneffenheden

Uiterlijk
6 april 2021

Aanbieding: Eindelijk Weten Wat Seks Is tijdelijk voor €15

Wat tellen we eigenlijk als seks en waarom maken we de eerste keer penis-in-vagina zo bijzonder? Hoe kan het dat seksuele voorkeur onderdeel is geworden van onze identiteit? En waarom vinden we het geen probleem als mensen bier verkopen met seks, maar doen we wel moeilijk als mensen seks als baan hebben? Mijn boek Eindelijk

Uiterlijk
2 april 2021

Hoe de macht van platformen te reguleren

De Mediadoctoren maakten een aflevering over mediabeleid en de macht van platformen, met als gast Matthijs Leendertse, docent bij de afdeling Media & Communicatie van de Erasmus Universiteit Rotterdam en gespecialiseerd in beleid. Wat maakt platformen als Facebook en YouTube zo bijzonder? Waarom wil een overheid zich eigenlijk met mediamarkten bemoeien. We diepen het onderwerp

Audio
1 april 2021

De subversiewaarde van satire zoals Zondag Met Lubach

Afgelopen zondag was de laatste aflevering van het succesvolle satirische programma Zondag Met Lubach. Wat kunnen we in politieke termen van zo’n programma verwachten? Is satire in staat daadwerkelijk de gevestigde orde te ondermijnen? Voor Brainwash schreef ik een column met veel onderzoek naar humor in het algemeen, de Nederlandse satirische traditie en het programma

Televisie
31 maart 2021

Corona en de media: de opkomst van ‘voice games’

Schermen hadden al een slechte naam en corona heeft daar verder aan afbreuk gedaan. We zijn er noodgedwongen meer tijd achter gaan doorbrengen. Dat verklaart wellicht het succes van de app Clubhouse: hoewel je een scherm nodig hebt om daar in te komen, kan je vervolgens je telefoon naast je neer leggen en ‘gewoon’ praten.

Games
30 maart 2021

Er komt een Instagram for Kids (en dat is slecht nieuws)

Instagram is 13+, wat betekent dat eigenaar Facebook een deel van de jongere demografie mist als gebruiker. Buzzfeed maakte deze maand bekend dat Instagram nu werkt aan een speciale ‘veilige’ variant voor kinderen. Veilig tussen aanhalingstekens, want het is niet voor niets dat jonge kinderen nu niet op deze sociale netwerken mogen. Voor de makers

Digitale media
29 maart 2021

De factcheckers gefactcheckt: het kan altijd beter

Hoewel in Nederland op z’n retour, is factchecking wereldwijd booming. Een vraag die daarbij regelmatig opkomt is: wie checkt de factcheckers? Nou, daarvoor hebben we bijvoorbeeld wetenschappers. In een recent artikel [open access] nemen de Finse politicologen Sakari Nieminen en Valtteri Sankari factchecker PolitiFact onder de loep. Ze stelden een lijst op met 24 criteria voor

Printmedia
Oudere berichten
  • Kennis over populaire cultuur
Diep Onderzoek | Bezoekadres: Lauriergracht 116C, Amsterdam | info@dieponderzoek.nl | 084-8827972