Home / Blog / Boek over bijzondere mediagebruikers: fans

Boek over bijzondere mediagebruikers: fans

LATER LEZEN

Fan CulturesDe meeste mensen associëren buzzwoorden als transmedial storytelling en cocreation met internet en sociale media. Weinig marketeers en journalisten zullen weten dat ze afkomstig zijn uit fanstudies, het wetenschappelijk veld dat zich bezighoudt met fans. Vanaf de jaren ’90 wordt er systematisch onderzoek gedaan naar deze bijzondere mediagebruikers. Het blijkt dat fans voorlopers zijn: zij zijn op specifieke manieren met media bezig die later navolging krijgen van het grotere publiek. Sinds deze week is de Ashgate Research Companion to Fan Cultures verkrijgbaar. Samen met Koos Zwaan en Stijn Reijnders stelde ik deze bundel samen.

Drie vragen staan centraal die elk een eigen deel in het boek hebben. Allereerst: wat is een fan? Als iedereen het is op Facebook, heeft het woord dan nog wel betekenis? Hoe zit het met anti-fans zoals de haters van Justin Bieber?

Ten tweede: hoe ziet de huidige relatie tussen mediagebruikers en mediaproducenten eruit? Fans zijn steeds meer onderdeel van het productieproces en spelen een belangrijke rol bij promotie. Ze worden daarvoor echter niet betaald. Hoe gaan zij hiermee om?

Tot slot: waar manifesteert fandom zich? Fans waren er online vroeg bij, maar we zien nu dat fans elkaar in toenemende mate offline opzoeken. Wat is de waarde van fysieke plekken voor deze nieuwe gemeenschappen?

Het boek is gericht op studenten en wetenschappers met een interesse in fans, met name binnen de disciplines cultural studies, mediastudies, communicatiewetenschap, culturele geografie en cultuursociologie. Het is vrij prijzig: 95 euro bij de Book Depository. Voor geïnteresseerden buiten de wetenschap is vooral de inleiding interessant. Gelukkig is die hier gratis online te lezen.

Informatie over het boek bij Ashgate.

TAGS
DEEL DIT BERICHT