Home / Blog / Brekend: Kinderen vertellen niet alles aan hun ouders

Brekend: Kinderen vertellen niet alles aan hun ouders

LATER LEZEN

Dat gepubliceerde onderzoeken van grote commerciële bedrijven altijd het doel hebben om de winst van het bedrijf te maximaliseren is geen nieuws. Regelmatig worden resultaten van deze meestal nogal schimmige onderzoeken door marketeers gebruikt om mensen tot consumptie te verleiden. Of het nu gaat om boter die gezonder is voor de darmflora of kindercomputers die de hersencapaciteit vergroten, onderzoeken die dit soort claims ondersteunen worden geacht de serieusheid van het product te verhogen. Daar is verder niks mis mee, want de meeste van dit soort onderzoeken zijn makkelijk te doorprikken.

Van een andere soort zijn commerciële onderzoeken die inspelen op de angsten van mensen en dan met name onderzoeken die kinderen tot onderwerp hebben. De horrorscenario’s die deze onderzoeken meestal schetsen, spelen in op de oerangsten van ouders en zijn dus van een andere kwaliteit dan onderzoeken naar darmfloraverbeterende boter. Een recent onderzoek dat in deze categorie valt, is een onderzoek van het bedrijf McAfee, dat beveiligings- en antivirussoftware maakt. Zoals bij de meeste van dit soort onderzoeken is inzicht in het onderzoeksverslag niet mogelijk en moet men genoegen nemen met de voorgeschotelde cijfers. Volgens dit onderzoek informeren 75 procent van de kinderen hun ouders niet over online-communicatie die als ongemakkelijk wordt ervaren. Hierbij blijft onduidelijk wat als ongemakkelijk wordt beschouwd door de onderzoekers, ook is niet duidelijk of de kinderen dit zelf hebben aangegeven of dat dit door antwoorden op verschillende vragen werd gemeten. Dat 75 procent van de kinderen de ouderen niet alles vertellen wat zij op het internet mee hebben gemaakt, lijkt eerder te wijzen op een gezonde omgang met problemen en een mondig gevoel voor privacy. Ook in het pre-internettijdperk vertelden kinderen niet alles aan ouders, maar werden veel problemen en nare ervaringen in de eigen vriendenkring besproken en opgelost. Juist zo worden kinderen volwassen.

Verder beweren 46 procent van de kinderen dat het internet invloed heeft op de verwachtingen die vrienden van hun hebben. Hier rijst meteen de vraag wat hier onder internet wordt verstaan? De sociale netwerken waar zij deel uitmaken? En was het niet altijd al zo dat onze verwachtingen medebepaald werden door onze omgeving, zij het nu offline of online. Verder wordt het onderzoek aangevuld met hoge percentages van kinderen die te maken hadden met ongewenste intimidatie op het internet. Zo ernstig intimidatie op internet ook is, serieus onderzoek wijst uit, dat deze cijfers veel lager zijn dan de 23 procent die in dit onderzoek genoemd worden. Afsluitend komt er dan nog een expert van McAfee zelf aan het woord: “Teens today increasingly face pressure to live up to peer expectations and are basically growing up faster than the normal standards,” […] “We encourage parents to understand the different realities their teens are dealing with, and recommend they stay informed of what their kids are doing online by maintaining open dialogue with them, and monitor their online use with monitoring software.” Ja, en de nachtcrème van Oil of Olaz laat rimpels zo maar verdwijnen.

DEEL DIT BERICHT