Home / Blog / Burberry vecht met klanten tijdens London Fashion Week

Burberry vecht met klanten tijdens London Fashion Week

LATER LEZEN

Veel mensen zien het internet, en dan met name web 2.0, als een manier om de macht van conventionele media te doorbreken. Burberry speelt in op deze belofte. Tijdens de Britse Fashion Week gunde Burberry de eerste blik van de collectie aan haar twittervolgers door backstagefoto’s te twitteren (zoals deze, deze en deze), dus op het moment dat de redacteuren van de grote modebladen nog niets hadden gezien. De show werd – compleet met de aankomst van beroemde gasten – gestreamed via de eigen website en de facebookpagina.

De actie sluit aan bij eerdere promotiecampagnes. Zo streamde Burberry in februari een catwalk op een billboard op het Londense Picadilly Circus. Het doorbreken van exclusiviteit ten faveure van ‘het gewone volk’ sluit echter niet aan bij de rest van de merkcommunicatie. Zo omschrijft hofleverancier Burberry zich in de twitterbio als “a 155 year-old global brand with distinctly British attitude” en legt het merk veelal de nadruk op tijdloosheid.

Chavs
Tegenover deze merkidentiteit staan de daadwerkelijke klanten. In de afgelopen jaren is Burberry populair geworden bij merkgeile fans die de meer betaalbare tassen, portemonnees en hoedjes gretig afnemen. In Engeland is het inmiddels een gevierd merk onder voetbalhooligans, iets waar Burberry niet blij mee is. Hoe meer chavs (mensen uit de lagere klasse) het merk dragen, hoe minder de elite ermee gezien wil worden. Burberry wees daarom eerder af hiphoppers te sponsoren en zag een groot deel van haar omzet dalen.

Naast het genereren van gratis publiciteit, kunnen we de actie vooral zien als een manier van schipperen tussen gewenste en daadwerkelijke klanten. Door in te spelen op een groep fans van het merk die digitaal savvy zijn, spreekt Burberry een klantenkring aan die de traditionele clientèle uit de hogere klasse minder afschrikt. De social media-actie van Burberry is dan ook vooral een symptoom van het ‘gevecht’ dat het merk voert met haar klanten.

Foto van Burberry Twitpic.

TAGS
DEEL DIT BERICHT