Home / Blog / Burgerpaparazzi en het nieuwe marktsysteem voor nieuwsmedia

Burgerpaparazzi en het nieuwe marktsysteem voor nieuwsmedia

LATER LEZEN

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, leveren foto’s van beroemdheden weinig geld op. Er wordt inderdaad veel betaald voor die eerste glimp van een konings- of sterrenkind, maar het merendeel komt terecht op de websites van mainstream nieuwsorganisaties. Waar de paparazzi-industrie eerst bestond uit freelancers die hun foto’s direct verkochten aan fotoredacties, wordt de markt nu gedomineerd door speciale multinationale paparazzi-bureaus die fans en andere roddeljagers via sociale media stimuleren om kiekjes te maken van beroemdheden. Kim McNamara onderzocht [abstract] deze ontwikkelingen.

Ze stelt dat de snelheid van het web overeenkomt met de snelheid van de celebrity. Sterren zijn altijd onderweg: op tour, op locatie, op reis. Paparazzi-bureaus zitten online en hebben fysieke vestigingen in meerdere steden. Een foto kan snel op het internet geplaatst worden en binnen 12 seconden de hele wereld over zijn gegaan (zie deze veelzeggende foto). De macht van de bureaus wordt vergroot omdat hun sites de eerste plek zijn waar het nieuws ‘breekt’. Daarmee kunnen ze extra geld verdienen door naast de foto’s zelf, ook advertentieruimte op hun websites te verkopen.

Fans willen graag ‘echte’ foto’s zien van hun idolen. Slecht gemaakte foto’s dragen bij aan het gevoel dat de foto ‘authentiek’ is. De nieuwe industrie biedt daarmee bij uitstek ruimte aan burgerjournalisten, of beter: burgerpaparazzi. Roddelblad Heat ontvangt bijvoorbeeld 10.000-20.000 foto-inzendingen per week. Volgens McNamara is dit exemplarisch voor de nieuwe manier waarop mediamarkten in elkaar zitten. Het is productie voor het publiek, door het publiek – een verandering waar de gehele nieuwsmedia (uiteindelijk) door geraakt zal worden.

CC foto: Mel