Home / Blog / Critici vinden vrouwen slechter schrijven dan lezers

Critici vinden vrouwen slechter schrijven dan lezers

LATER LEZEN

Sekseongelijkheid komt in alle professionele praktijken voor en dus ook in de literaire wereld. Er wordt verschillend aangekeken tegen mannen en vrouwen die schrijven. Over succesvolle vrouwelijke auteurs wordt vaak schamper gedaan – denk aan JK Rowling die de Harry Potter-boeken schreef. Succes is dan een relatief begrip. Bij boeken wordt er meestal een onderscheid gemaakt tussen succes onder het publiek, gemeten in de hoeveelheid boeken die verkocht worden, en succes volgens critici, gemeten aan de hand van literaire prijzen. In een recent artikel [abstract] worden ontwikkelingen in sekseongelijkheid bij auteurs van fictie geanalyseerd.

Het gaat om alle bestsellers en winnaars van de meest prestigieuze literaire prijzen in Frankrijk, Duitsland en de VS in de periode 1960-2009. De gebruikte bestseller-lijsten kwamen respectievelijk van L’Express, Der Spiegel en de New York Times.

Hoewel het aantal succesvolle vrouwen sinds de jaren ’60 toeneemt, blijft het aandeel klein. Frankrijk doet het het slechtst: van de bestsellers in de jaren ’60 was slechts 17 procent door een vrouw geschreven. Na een sprong in de jaren ’70 stijgt het geleidelijk tot 31 procent in de jaren 2000. In Duitsland was het 24 procent, gestegen naar 40 procent. De VS doet het beter, een kwart in de jaren ’60 en 47 procent in de 2000s. In Amerika wordt er meer ‘populaire fictie’ geschreven en de stijging van het aantal vrouwen zit vooral daarin.

Er is echter steeds meer commercieel succes voor vrouwen dan kritisch succes. In Frankrijk was in de jaren ’60 zeventien procent van de winnaars van literaire prijzen. In de jaren ’70 daalde dit tot tien procent, in de jaren 2000 staat het op een krappe zestien procent. In Duitsland was het 16 procent, inmiddels 28; in de VS 19 procent en nu 30. Let op het aanzienlijke verschil met de verkoopcijfers.

De auteurs wijzen erop dat de VS meer gedreven wordt door marktlogica, waardoor commercieel en kritisch succes minder van elkaar afwijken. Desalniettemin laat de internationale vergelijking helder zien dat wat gezien wordt als succesvolle boeken negatief samenhangt met geslacht. Daarbij geldt dat het succes in de verkoop zich voor vrouwen niet weerspiegelt in erkenning door critici. Anders gezegd: als je een vrouw bent, is de kans dat je een criticus vindt dat jij een succesvolle roman hebt geschreven aanzienlijk kleiner dan wanneer je een man bent.

DEEL DIT BERICHT