Home / Blog / Culinair impressiemanagement aan de hand van 5 richtlijnen

Culinair impressiemanagement aan de hand van 5 richtlijnen

LATER LEZEN

Foto’s van eten en sociale media passen goed bij elkaar omdat deze foto’s veel over de smaak van de betreffende persoon vertellen, waarbij werd aangenomen dat de moeilijkheidsgraad van het gerecht de status van de persoon bepaalt. Dat dit allemaal veel simpeler in elkaar zit, komt naar voren in een recent onderzoek naar de cross-culturele waardering voor het arrangement van eten op een bord [abstract]. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat de onderzochte Amerikanen, Italianen en Japanners zowel verschillen als overeenkomsten vertonen wat betreft de voorkeur voor de presentatie van eten op een bord. Zo prefereren bijvoorbeeld mensen uit Amerika en Italië in tegenstelling tot mensen uit Japan meer figuratieve borden. Volgens de onderzoekers heeft dit met het individualistische karakter van de Amerikaanse en Italiaanse samenleving te maken. In een collectivistische cultuur, zoals Japan, wordt dus meer waarde gehecht aan orde en worden dus meer formelere borden geprefereerd. Een nogal vergaande conclusie die vooral op speculatie achteraf berust en niet direct door het onderzoek verklaard werd. Veel interessanter zijn daarom de gevonden overeenkomsten, die wel direct resulteerden uit het onderzoek. Als je dus zowel op je Japanse als ook op je Amerikaanse en Italiaanse vrienden indruk wilt maken met jouw culinaire foto’s, houd je dan aan deze vijf richtlijnen die in het onderzoek naar voren zijn gekomen:

1. Als je de ingrediënten los van elkaar presenteert, verwerk niet meer dan drie verschillende kleuren in het eten op het bord.

2. Als het eten door elkaar gemengd gepresenteerd wordt, gebruik niet meer dan vier verschillende kleuren.

3. Als je een rond bord gebruikt, positioneer het hoofdingrediënt onder in het midden of rechtsonder van het bord.

4.Als je een ovaal bord gebruik, positioneer dan het hoofdingrediënt in het midden van het bord.

5. Maak gebruik van niet meer dan vier verschillende ingrediënten.

DEEL DIT BERICHT