Home / Blog / Customization slecht voor game-ervaring

Customization slecht voor game-ervaring

LATER LEZEN

Een van de kenmerken van nieuwe media is de mogelijkheid ze aan te passen aan je persoonlijke wensen. Customization wordt dat genoemd, in de gamewereld ook wel modding (naar modification). Het idee erachter is dat persoonlijker meer betrokken betekent, omdat gebruikers hun eigen content, ideeën en vooral ook hun betekenisgeving het spel in brengen. Een manier van modding is zelf muziek kiezen voor in de game. Onderzoekers hebben aan de hand van het spel Fallout 3: Operation Anchorage de invloed onderzocht van het aanpassen van de muziek op de speelervaring [volledig artikel]. Vijftien respondenten speelden 45 minuten, waarbij ze hardop moesten denken en vervolgens geïnterviewd werden. De resultaten laten een gemengd beeld zien. De deelnemers kozen bepaalde muziek om stress af te wenden, tactiek te verbeteren en om zich meer onder te dompelen in het spel (immersion). De spelers konden voorspellen welke muziek werkte tegen stress en voor tactiek, maar niet welke muziek de ervaring het meest alomvattend maakte. Dit onderzoek laat zien dat de betekenis van het spel verandert met de muziek die erbij gedraaid wordt, maar ook dat consumenten niet op alle vlakken producenten kunnen zijn. De studie toont daarmee dat customization niet zaligmakend is.

DEEL DIT BERICHT