Home / Blog / Datende homo’s noemen zichzelf niet vrouwelijk

Datende homo’s noemen zichzelf niet vrouwelijk

LATER LEZEN

We weten veel van de online zelfpresentatie van meisjes. Vanaf het moment dat meisjes foto’s van zichzelf online gingen plaatsen (denk sugababes) doen media- en communicatiewetenschappers hier onderzoek naar. De insteek is vaak afkeurend: duckfaces en schuine hoofden worden gezien als een vorm van zelf-objectificatie. We weten veel minder over de zelfpresentatie van mannen. In een recente studie [abstract] onderzoekt Brandon Miller profielen van de homochat- en datingapp Jack’d. Jack’d heeft vijf miljoen gebruikers uit 180 landen. Tachtig procent van de gebruikers is tussen de 18 en 30 jaar.

Miller analyseerde 300 willekeurig geselecteerde profielen die in het Engels zijn opgesteld. Gegevens werden verzameld over basiskarakteristieken (leeftijd, ras), fotografische profielelementen (bijvoorbeeld met hoofd, alleen lichaam, zichtbare tepels), tekstuele zelfbeschrijving (termen gerelateerd aan mannelijk/vrouwelijk, fitnessniveau/lichaamstype, seksuele positie) en tekstuele beschrijving van partnervoorkeur (leeftijd, ras, termen gerelateerd aan mannelijk/vrouwelijk, seksuele positie).

Resultaten

  • Geen van de geanalyseerde profielen beschreef zichzelf als vrouwelijk. Volgens Miller duidt dit op femmephobia of in iedere geval op een voorkeur voor mannelijkheid;
  • Slechts 1 man vroeg om een vrouwelijke partner; 8 zeiden nadrukkelijk dat ze geen vrouwelijke man wilden en 14 mannen stelden expliciet dat ze een mannelijke partner wilden;
  • 19 procent van de profielen maakte enige verwijzing naar fitness of sportschool. Deze mannen stonden vaker zonder shirt op de foto en gaven vaker een voorkeur voor sekspositie aan;
  • 31 procent had een foto zonder shirt. Gespierde mannen doen dit vaker;
  • 22 procent liet alleen zijn lichaam (en dus niet zijn gezicht) zien. Volgens Miller komt dit mogelijk omdat mannen op zulke apps anoniem willen zijn. Witte mannen hebben vaker een gezichtsfoto dan zwarte mannen. Bij Aziatische en Latino mannen waren er geen verschillen;
  • Slechts 6 procent gaf een voorkeur voor leeftijd aan. Mannen met fitness-interesse doen dit vaker.
  • 3 procent gaf een voorkeur voor ras aan, dit was steeds positief geformuleerd (‘Ik wil graag Aziatische mannen’ ipv ‘Ik wil geen Aziatische mannen’);
  • Mannen die zelf hun mannelijkheid benadrukten, gaven eerder een voorkeur voor mannelijke mannen aan.

Conclusies

Het meest opvallende resultaat is dat geen van de onderzochte mannen zich vrouwelijk noemde. De nadruk op gespierdheid hangt hiermee samen. Dit inzicht komt overeen met eerdere studies naar persoonlijke advertenties van mannen die seks zoeken met mannen. Studies hiernaar uit 1977 en 1978 vonden dit al. Technologische vooruitgang heeft hier dus weinig verandering gebracht. Een afkeer van vrouwelijkheid bij mannen, ook onder homo’s, is een gevolg van de heteroseksistische en homofobe cultuur waarin wij leven.

De vele profielen zonder shirt wijzen op zelf-objectificatie van homomannen. Miller stelt dat we dit ook zien op sites als Instagram onder de daar veelgebruikte hashtag #instagay. Onder homomannen heerst een schoonheidsideaal dat de nadruk legt op hypermannelijkheid en hypergespierdheid. Op gemengde datingsites/-apps als Tindr en OK Cupid is er volgens Miller minder nadruk op het lichaam.