Home / Blog / Datingprofielen zijn beloftes waarbij enigszins gelogen mag worden

Datingprofielen zijn beloftes waarbij enigszins gelogen mag worden

LATER LEZEN

Onlinedatingprofielen zijn een geïdealiseerde versie van de werkelijkheid. Je kiest je allerbeste foto – shopt al dan niet een pukkel weg – en beschrijft je beste, leukste eigenschappen. In een recent onderzoek gepubliceerd in New Media & Society [abstract] wordt onderzocht hoe gebruikers zulke misrepresentatie begrijpen. Hoe beoordelen en rechtvaardigen zij de verschillen tussen het werkelijke ik en het profiel – zowel bij hun eigen profielen als die van anderen?

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 37 daters (12 mannen/25 vrouwen, gemiddelde leeftijd 30 jaar) uit New York die gebruik maakten van wat toen de vier grootste datingsites waren: Yahoo! Personals, Match.com/MSN Match.com, American Singles en Webdate). De respondenten waren gemiddeld al twee jaar aan het daten. De respondenten moesten van hun eigen profiel opgeven hoe accuraat bepaalde elementen waren en werden vervolgens hierover geïnterviewd.

De respondenten vonden niet dat een profiel een exacte digitale kopie hoeft te zijn van hun ‘lichamelijke werkelijkheid’, maar zien profielen als een bewuste constructie waarin daters bepaalde dingen mogen aanzetten zolang dit binnen de grenzen is. Samengevat zijn er drie factoren die beïnvloeden hoe profielen beoordeeld worden: de asynchrone aard van het profiel, de technologie waardoor er maar beperkte aanwijzingen zijn (‘the reduced-cue environment’) en gedeelde verwachtingen.

De daters hanteren een flexibel idee over wie of wat ze zijn: omdat ze ervan uitgaan dat het profiel in de toekomst wordt gelezen, is het profiel een gunstige collage van verleden, tegenwoordige en toekomstige eigenschappen. Rokers en dikkertjes maken hiervan gebruik. Zo mag er ook over huidige haarkleur gejokt worden, maar niet over geboortedatum. Kleine aanpassingen zijn meer acceptabel: zeggen dat je 1,80m bent als je werkelijk 1,76m mag, maar niet als je eigenlijk maar 1,65m bent. De gebruikers gingen ervan uit dat iedereen gebruik maakt van understatements zoals ‘curvy’ dat eigenlijk ‘fat’ betekent.

De onderzoekers concluderen dat een dating profiel, net als een CV, een soort van belofte inhoudt:

We believe this notion of a promise is salient to online daters and captures the spirit of the online dating profile, which is structured upon a mutual understanding that the profile constitutes a promise made to an imagined audience that future face-to-face interaction will take place with someone who does not differ fundamentally from the person represented by the profile (p.56).

Ze willen hiermee het idee van vertrouwen benadrukken. Net als bij een belofte zijn niet alle voorwaarden waaronder aan de belofte voldaan moet worden van te voren bekend, waardoor beloftes net als datingprofielen tot op zekere hoogte ambigu zijn. Het datingprofiel is dus een schriftelijke toezegging waaraan een morele verplichting hangt. Het element van tijd is hierbij het meest cruciaal: omdat iedereen weet dat zaken met de tijd veranderen, geeft dit speelruimte in de beloftes die je maakt in je datingprofiel.

DEEL DIT BERICHT