Home / Blog / De betaalmuur-nieuwe-stijl gaat heel groot worden

De betaalmuur-nieuwe-stijl gaat heel groot worden

LATER LEZEN

Journalistiek online worstelt nog steeds met manieren om geld te verdienen. Digitale media slagen er goed in grote bezoekersaantallen te trekken, maar dat betekent niet dat ze meer advertentie-inkomsten binnenhalen. Er wordt wel degelijk meer geld besteed aan online adverteren, maar die budgetten gaan bijna allemaal naar Google en Facebook, bedrijven die zelf geen content maken. Volgens Alexis Madrigal van The Atlantic is de enige oplossing een directe relatie tussen titel en lezer. De beste vorm daarvoor is de betaalmuur.

Paywalls zijn natuurlijk niet nieuw. In de jaren ’00 hadden veel titels een betaalmuur, maar te weinig verkeer om daar geld mee te verdienen. Dat is echter veranderd:

“[Many digital-media properties have much larger audiences than they used to. The Atlantic had 42.3 million visitors in May. It’s hard for sites to capture the value of that whole audience with advertising alone, especially because traffic can be spiky. But in marketing terms, that whole audience is just the top of the funnel. And that’s a big funnel. Let’s say that 1 percent of visitors to The Atlantic’s site subscribed for $10 a month. (I’m not privy to conversations about pricing. I’m just making this up.) Do the math: That’s $50 million a year, which would be very significant for the magazine’s business.”

Een ander verschil met vroeger is dat betaalmuren van nu “bewust poreus” zijn: niet alle content wordt afgesloten. Dat betekent dat er niet-betalend verkeer blijft komen. Bovendien raken mensen meer gewend aan betalen voor online content. Daarbij is het wachten volgens The Atlantic nog steeds op een model dat werkt als een overkoepelende betaalmuur. Zou Madrigal Blendle nog niet kennen?

DEEL DIT BERICHT