Home / Blog / De gamification van spellen

De gamification van spellen

LATER LEZEN

Gamification is een buzzwoord. Het verwijst naar het toepassen van spelelementen in contexten die niet bedoeld zijn om in te spelen, zoals in reclame of in het management. Het idee van homo ludens wordt toegepast om processen op te leuken en een speels competitief element in te brengen. Recente voorbeelden – naast eindeloze marketingtoepassingen – zijn Uplaude, waarmee blogs hun bezoekers verleiden tot spel en SlimKicker waarmee dieet een competitie wordt.

Waarom stoppen bij contexten die niet oorspronkelijk voor spel bedoeld waren? Webdeskundige Tom Scott bracht een aantal hackers samen om een minigolfbaan te creëren waarin de holes gebaseerd zijn op klassieke computergames als Crystal Maze, Minecraft en Portal. Het project zelf is speels ingestoken en het is duidelijk dat de makers van de holes er extreem veel plezier van hebben gehad. De gegamificeerde minigolfbaan is een eerbetoon aan populaire cultuur en een voorbeeld van geek culture, die steeds meer een stempel drukt op de mainstream-cultuur.

DEEL DIT BERICHT