Home / Blog / De grootste leugen op het internet

De grootste leugen op het internet

LATER LEZEN

Overal in de digitale wereld word je gevraagd akkoord te gaan met algemene voorwaarden. Je geeft dit meestal aan met een vinkje ‘ik heb de voorwaarden gelezen en ik ga akkoord’. Vrijwel niemand leest echter die voorwaarden. Niet akkoord gaan is geen optie, want dan kan je de diensten niet gebruiken. Mensen hebben dus geen idee waarvoor ze toestemming geven. Dit probleem van voorwaarden is meesterlijk uitgelegd in de South Park-aflevering HumancentiPad [wiki] waarin Kyle de voorwaarden van Apple niet leest en daarom door Apple gedwongen wordt deel te nemen aan een walgelijk experiment.

Volgens ToS;DR zijn gelezen voorwaarden de grootste leugen van het web. De naam ToS;DR is een afgeleide van de afkorting TL; DR dat staat voor ‘too long; didn’t read’. ToS;DR is een initiatief dat zich ten doel heeft gesteld voorwaarden te classificeren. Zo krijgt fotodienst Twitpic het E-label ‘zeer slecht’, onder andere omdat Twitpic eigenaar wordt van jouw foto’s en verwijderde foto’s niet daadwerkelijk verwijdert. Soundcloud krijgt een B (‘goed’), omdat het copyright bij de gebruiker blijft en de voorwaarden eenvoudig te lezen en te begrijpen zijn. Het idee is dat internetgebruikers geen advocaten zouden moeten zijn en dat iedereen moet kunnen begrijpen waar ze precies mee instemmen. ToS;DR is een open initiatief en iedereen kan bijdragen.

Lees ook de aan dit onderwerp verwante blogpost van Pedro de Bruyckere over de trucs die Facebook uithaalt om toch maar je persoonlijke informatie vrij te geven zonder dat je het zelf beseft. 

DEEL DIT BERICHT