Home / Blog / De jeugdnostalgie van dertigers rukt op

De jeugdnostalgie van dertigers rukt op

LATER LEZEN

Deze week verdween muziekkanaal TMF van de kabel om plaats te maken voor Kindernet. Beide kanalen zijn onderdeel van MTV Networks. “Beyonce maakt plaats voor Alfred J. Kwak” kopte SpitsNieuws terecht. De doelgroep van TMF kijkt vooral online. Videoclips op de reguliere televisie kijken is niet meer van deze tijd, al was het maar vanwege de reclame. Met de wissel speelt MTV slim in op de jeugdnostalgie van dertigers. Deze leeftijdsgroep heeft nu kinderen en kijkt met weemoed terug op de series uit hun jeugd. In een survey in opdracht van de zender geeft 85 procent van de ouders aan graag hun eigen kinderseries terug te zien. Nils Holgersson, Maja de Bij en De Smurfen zijn daarbij het meest populair. Eerder legden de dertigers het Nederlandse filmpubliek al hun nostalgie op, door bijvoorbeeld de verfilmingen van Floris en Pipo de Clown massaal te bezoeken met hun kroost. Voor de dertigers die geen kinderdekmantel nodig hebben, is er online voldoende sentiment te beleven. YouTube biedt alles uit je jeugd (He-Man, De Snorkels, Jem! & The Holograms), maar er zijn ook sites als A History of Popular Culture from the 20th Century When We Were Kids, waar je speelgoed, geld en games uit de vorige eeuw kunt herbeleven.

DEEL DIT BERICHT