Home / Blog / De nadelen van veel volgers hebben

De nadelen van veel volgers hebben

LATER LEZEN

Het klinkt een beetje verwend en arrogant: veel volgers hebben en dan een stuk schrijven om te klagen over hoe het is om veel volgers te hebben. Anil Dash schrijft online over technologie en populaire cultuur, maar hij is verder geen grote naam. Toch heeft hij meer dan een half miljoen twittervolgers. Dat komt omdat hij ooit in de ‘suggested user list’ stond, het lijstje accounts dat Twitter nieuwe voorstelde aan nieuwe gebruikers.

De voordelen: hij krijgt relatief goede antwoorden als hij zijn netwerk een vraag stelt, zijn vrienden bespotten hem als pseudo-celeb en hij heeft een relatief groot bereik als hij zijn eigen stukken spamt.

Zijn vrij willekeurig verkregen twitterroem maakt dat hij ook op andere sociale netwerken veel volgers heeft. Dat betekent dat apps vaak crashen en notificaties ondoenlijk zijn. Bekenden worden boos omdat hij hen niet terugvolgt.

In een artikel op Medium legt Dash uit mensen dénken dat twitterfaam veel voordelen heeft, terwijl dat helemaal niet zo is. Eerder schreven we al dat volgers nauwelijks op linkjes uit tweets klikken. Dash rapporteert een gemiddelde van zo’n 0,07 procent. Daartegenover staat dat mensen hem veel om hulp en RTs vragen, en dat hij veel lastiggevallen wordt.

Dash stelt dat mensen geloven in de mythe dat veel volgers hebben op de een of andere manier echt waardevol is. Hij schrijft:

“[P]eople have been sold a bill of goods. They want to believe that celebrity of any form, even fake online celebrity, has some kind of value, despite the evidence to the contrary. Signifiers like a blue verification checkmark or a number of followers are given an enormously prominent display on our social profiles. Yet despite their visibility, their capricious nature is never explained, and so people tend to wrongly see these as indicators of the quality a person’s social media presence.”

Veel volgers is geen teken van kwaliteit, maar de makers van zulke netwerken willen wel graag dat gebruikers dat denken:

“I sometimes respond to people with facts and figures, showing how the raw number of connections in one’s network doesn’t matter as much as who those connections are, and how engaged they are. But the truth is, our technological leaders have built these tools in a way that explicitly promotes the idea that one’s follower count is the score we keep, the metric that matters.”

We kunnen niet goed zien met welke mensen we waardevolle uitwisselingen hebben op sociale media. We blijken zelfs nauwelijks in staat om te theoretiseren wat waardevolle uitwisselingen eigenlijk zijn. Ik verkrijg betaald werk via Twitter, het is een bron van vele vriendschappen en ik informeer me er dankzij de slimme mensen die ik volg. Zolang er geen maat is die dat weergeeft, blijf ook ik geobsedeerd staren naar mijn volgeraantal en retweetnotificaties.

DEEL DIT BERICHT