Home / Blog / De ontwikkeling van avatars in First Person Shooters

De ontwikkeling van avatars in First Person Shooters

LATER LEZEN

First Person Shooters zijn een bekend genre binnen games. Zoals de naam al doet vermoeden, is het belangrijkste genre-element het perspectief van de speler: je kijkt vanuit je karakter (avatar). De eerste First Person Shooters ontstonden begin jaren ’90 en het genre is inmiddels gevestigd. Bekende voorbeelden zijn Wolfenstein 3D, Halo en Call of Duty. In een recent artikel [volledige toegang] wordt de geschiedenis van het genre overwogen en onderzocht hoe avatars zijn veranderd.

Er werden 550 titels onderzocht. Games kwamen in aanmerking als zij een eerste persoonsperspectief hanteren; een mensachtige avatar hebben die door de speler wordt bestuurd; en als voornaamste doel hebben het wederzijds vechten met andere entiteiten binnen de game.

Direct valt op dat het aantal titels stabiel stijgt tot 2002, waarna de markt groeit. Volgens de  auteur komt dit omdat productenten zich toen meer op mobiel gingen richten. Ook de zevende generatie spelcomputers droeg bij aan de stijging na 2002. Een derde van de titels wordt slechts voor één platform aangeboden.

Het zal niet verbazen dat mannelijke avatars domineren. In de meeste gevallen wordt de speler gedwongen een mannelijke avatar te spelen. (De piek in 2007 bij vrouwen komt door het hoge aanbod multiplayergames in dat jaar.) Ook in het geval van ras heeft de speler vaak geen keus: in driekwart van de gevallen moet hij wit (Caucasian) spelen.

De onderzoeker keek ook naar het beroep van de avatars. Omdat vechten kenmerkend is voor de First Person Shooter komen de achtergronden daarmee overeen: militair, huurling, politieagent. Het onderzoek laat geen duidelijke trends zien in de oorlog die gevochten wordt.

DEEL DIT BERICHT