Home / Blog / De ontwikkeling van tijdschriftcovers

De ontwikkeling van tijdschriftcovers

LATER LEZEN

Er worden opmerkelijk weinig systematische inhoudsanalyses uitgevoerd van beeldmateriaal. Tekst is nu eenmaal makkelijker te coderen. Specialisten in beeldanalyse zitten bovendien vooral bij de geesteswetenschappen en daar wordt nauwelijks kwantitatief/vergelijkend onderzoek gedaan. Dat is jammer, want zulke analyses zijn waardevol voor claims over – bijvoorbeeld – seksualisering of dunne modellen.

Op Medium verscheen een overzicht van de ontwikkeling van tijdschriftcovers gemaakt door Karen X. Cheng en Jerry Gabra. Dit zijn geen wetenschappers en het is dus ook niet duidelijk waarom ze de juist deze covers uitkozen, maar het geeft een aardig beeld van de ontwikkeling van onder andere Cosmopolitan, GQ en Vanity Fair. Opmerkelijk: alleen The New Yorker is niets veranderd:

All magazines experiment with their design and learn what sells. And most other magazines — Cosmopolitan, Seventeen, Vogue, Time, GQ — have pretty much converged to the same design: a photo of a person, usually an attractive female, prominently featuring her face and body — with text headlines designed to get you to want to read what’s inside. This is the formula that sells their magazines.

DEEL DIT BERICHT