Home / Blog / De opkomst van de uitleganimatie

De opkomst van de uitleganimatie

LATER LEZEN

UitleganimatieMet een uitleganimatie (ook wel bedrijfsanimatie) is het mogelijk om in korte tijd veel informatie over te brengen in beeld en geluid. Met zo`n korte uitlegvideo kan je een complex product, zoals een ICT-oplossing of verzekering, direct uitleggen aan een (toekomstige) klant. Maar waar en hoe pas je een bedrijfsanimatie nou eigenlijk toe? En wie lopen er voorop?

Vorige week presenteerde Wehkamp haar plannen voor een volledig nieuw YouTube-kanaal. “Consumenten kijken gewoon liever naar een video dan dat ze een reeks afbeeldingen met tekst tot zich nemen. Dat blijkt eigenlijk ook wel aan de enorme hoeveelheid uren die wij allemaal nog voor de TV doorbrengen” aldus de woordvoerder.

Audiovisueel ingesteld
Drie jaar geleden was dat nog ondenkbaar, maar tegenwoordig begint bij steeds meer bedrijven door te dringen dat video (en dus ook uitleganimaties) eerder een vereiste zijn dan een bonus. En dat is helemaal niet zo gek. Het geschreven woord is nog maar een klein kind binnen de audiovisuele familie. Vroeger (en dan praten we over de oertijd) communiceerden we veel meer met gebaren en geluiden. Radio en televisie zijn niet weg te denken uit ons dagelijks leven, maar met de komst van het internet is lange tijd geen gehoor gegeven aan de vraag naar video. Dit had voornamelijk technische oorzaken; het internet was niet snel genoeg en productie was te duur. Dat is gelukkig verleden tijd.

Klantenservice
De enorme hoeveelheid mailtjes die een klantenservice tegenwoordig ontvangt is bijna niet meer te overzien. Laatst antwoordde Ditzo mij met “Binnen 14 dagen krijg je van ons antwoord. Lukt het ons niet om je binnen deze tijd te antwoorden? Dan laten wij je weten hoeveel extra tijd wij nodig denken te hebben”. Iets wat uiteraard niet meer hoort bij de snelle digitale wereld. Bedrijven als Verzekeruzelf.nl en Coolblue spelen hier juist op in door te zorgen voor een grote hoeveelheid informatieve video’s. Daarmee nemen ze een groot deel van de onduidelijkheid weg voordat er een klantenservicemedewerker bij aan de pas komt. Bol.com stuurt zelfs een persoonlijke video naar haar jarige klanten om zo loyaliteit te vergroten en Tom Coronell behaald enorme omzetstijgingen met zijn online discountstores door elk product in een video uit te leggen. Kortom, de consument is klaar voor online video.

Script
Niet elke video is even succesvol, ondanks een gelikte uitvoering. Tijdens de productie van een bedrijfsanimatie moet je compromisloze keuzes maken in je script en shots, iets wat voor velen nog best lastig is. Daarnaast is de juiste inzet van een video net zo belangrijk als de productie. Net als bij een website is het van groot belang dat je als organisatie nadenkt over de vindbaarheid van je video en de doelgroep waarvoor je `m maakt.

Coolermedia helpt je graag met het maken en verspreiden van de perfecte bedrijfsanimatie. Kijk hier voor voorbeelden of download hier onze whitepaper over uitleganimaties.

TAGS
DEEL DIT BERICHT