Home / Blog / De trol als verdorven spiegelbeeld van Facebooks logica

De trol als verdorven spiegelbeeld van Facebooks logica

LATER LEZEN

trollMet de groei van sociale media komt ook de trol steeds meer in het vizier van wetenschappers. The Fibre Culture Journal, een open access journal voor onderzoek naar digitale media, wijdde een themanummer aan de trol. We zullen hier een aantal van de artikelen daaruit bespreken. We trappen af met trollen op Facebook, onderzocht door Tero Karppi die promoveert op dit onderwerp. Het artikel is gratis toegankelijk.

Verplichte identiteit
Op het eerste gezicht erkent Facebook het bestaan van trollen niet: nergens in de help-pagina’s of andere officiële uitingen wordt gesproken over trollen. Toch gebeurt het wel. Zo is er bijvoorbeeld het RIP trollen (we schrijven daar eerder dit over) of het dubbelganger-trollen (het overnemen van de naam en foto van iemand en vervolgens die persoon een vriendenverzoek sturen). Facebook verbiedt het aannemen van een alternatieve identiteit: je online persona daar moet verplicht overeenkomen met je aardse zelf, in naam en beeld in ieder geval. Karppi stelt dat vragen naar de identiteit van een trol irrelevant is: het trollen zelf is de identiteit die tijdelijk wordt aangenomen. Hij schrijft:

While one could easily argue that in social media our identity is always managed and performed rather than represents any “real” or “actual” identity, trolls and trolling highlight just how fictitious and performative online identities can be. Trolls are the negation of the demand for authentic identity. Trolls do not have any or they make it irrelevant. In fact who are trolls is a question that cannot be answered with terrestrial identity. Anyone can become a troll by simply trolling. For the same reason, Facebook cannot and will not define trolls. Trolls are whoever (alinea 17).

De trol maakt dus duidelijk dat alle online identiteiten fictief zijn.

Gevoelens uitlokken
Volgens Karppi is Facebook vooral een affectieve gemeenschap. Alles draait er om het opwekken van gevoelsreacties: met een statusupdate hoop ik op een like of een comment. Omdat er likes worden gegeven, update ik mijn status. Het werkt dus beide kanten op. Facebook heeft hier een sterke hand in dankzij EdgeRank, het logaritme dat bepaalt wat je te zien krijgt in je nieuwsfeed. Hoewel het geheim is hoe EdgeRank precies werkt, spelen drie factoren een rol: het gewicht, de vervaltijd en de affiniteit die Facebook aan een status toeschrijft, bepalen hoe, hoe lang en waar de status bij anderen te zien is. Facebook is niet geïnteresseerd in mensen, maar in de gevoelswaarden die zij verspreiden.

De trol, die ook gericht is op het opwekken van emotie, is dus zo een verdorven spiegelbeeld van Facebook zelf.

Consequently I argue that programming the actual algorithms is the logic of Facebook and using processes that resemble algorithmic operations is the logic of trolls (alinea 31).

De trol anticipeert op interactie en lokt die uit. Vervolgens leert hij van de reacties die hij krijgt en kan hij op basis van die evaluatie zijn trolacties nog effectiever maken. Ook voor de trol zijn het gewicht, de vervaltijd en de affiniteit daarbij essentieel.

Consequenties
Voor Facebook zijn trollen vervelend omdat het verdienmodel van de site gestoeld is op ‘echte’ gebruikers. Trollen hebben niet alleen valse profielen, ze creëren ook valse interacties. Dit levert echter slechts kleine statistische afwijkingen op. Een groter probleem is dat dankzij trollen groepen misschien liever gesloten willen zijn. Dit gaat in tegen Facebooks premisse van een open participatieplatform. Facebooks strijd tegen trollen is volgens Karppi vooral een kwestie van imagomanagement naar adverteerders.

Karppi concludeert dat de trol uiteindelijk het product is van sociale media zelf. Niemand participeert meer dan de trol, niemand is zo geengageerd met de technologie. Ze buiten de functies van het platform uit. Trollen richten zich zelden op Facebook als systeem, omdat ze er zo afhankelijk van zijn. De implicatie van deze analyse, zo schrijft Karppi, is dat de algoritmische logica van Facebook ook een gedragscode is voor de trol.

DEEL DIT BERICHT