Home / Blog / Dichtbij Marco: de helende kracht van Marco Borsato ‘in het echt’ ontmoeten

Dichtbij Marco: de helende kracht van Marco Borsato ‘in het echt’ ontmoeten

LATER LEZEN

Marco Borsato verafEr wordt vaak gesproken over de medialisering van de maatschappij: we zouden ons leven in de media beleven (zie bijvoorbeeld Mark Deuze’s boek Media Life). Iedere ontwikkeling roept echter ook een tegenontwikkeling op. Juist vanwege de medialisering wordt er extra waarde toegekend aan direct ervaringen. Het summum is dan een niet gemedieerde ervaring met iemand die je uit de media kent. Een meet-and-greet is een ontmoeting tussen fan en beroemdheid.

Vaak worden ze georganiseerd als prijs rond een optreden. Voor veel fans leeft een celebrity in een andere wereld. Bij een meet-and-greet wordt die kloof tijdelijk overbrugd. Fans kunnen dan, heel even, ‘dichtbij Marco’ zijn. Mediawetenschapper Stijn Reijnders kreeg toegang tot meet-and-greets met Marco Borsato. Samen met Marlies Spijker en Johan Roeland publiceerde [abstract, volledige toegang] hij daarover in het Tijdschrift voor Communicatiewetenschap.

Reijnders woonde drie ontmoetingen bij en interviewde vijftien fans. Op een na waren dit vrouwen, de meesten van middelbare leeftijd met een lagere of middelbare beroepsopleiding. Uit de data-analyse kwamen drie patronen naar voren.

Validatie emotionele betrokkenheid
De liedjes van Marco Borsato gaan vaak over emoties. Fans herkennen waarover hij zingt en gebruiken die liedjes om hun eigen emoties mee te verwerken. Bij de ontmoeting met Marco willen ze valideren of hij ‘in het echt’ “ook over de emotionele rijkheid en de oprechtheid beschikt die in zijn liedjes tot uitdrukking komen” (p. 123). Dit blijkt zo te zijn: fans vinden Marco benaderbaar en ‘heel gewoon gebleven’.

Exclusief statussymbool
Fans van Marco vormen een hechte gemeenschap. Binnen die gemeenschap kun je status ontlenen aan een meet-and-greet. Dit is immers een exclusieve gebeurtenis die slechts weinigen ten deel valt.

Helende krachten
Het verwerken van verdriet is een centraal thema in het werk van Borsato. Fans die de meet-and-greet winnen hebben vaak iets vervelends meegemaakt. Het management van Borsato krijgt vele dankbrieven en kiest daaruit soms mensen die Marco mogen ontmoeten, bijvoorbeeld bij zieken. Fysieke aanraking is daarbij extra belangrijk: een hand, een knuffel.

De thema’s keren terug in dit citaat. Een 40-jarige fan:

“[Mijn vriendin Kim] zat midden in de chemo’s en zat natuurlijk als een zombie op de bank. En toen zag ze op een keer in de straat een zwarte Porsche stoppen. Ze denkt van… Nathalie? [De fanmanager van Borsato, LD] En toen zag ze Marco uitstappen. Hij heeft daar anderhalf uur gezeten, hartstikke gezellig. Gewoon. Niet het gevoel van: er zit nu een popster op de bank. Ook met haar kinderen op de foto, gezellig gepraat. Hij was zelfs geëmotioneerd en haar maar vasthouden weet je wel, steeds weer een knuffel geven. Dat was heel bijzonder. (…) Dat ze je dan belt van ‘je raadt nooit wie hier net is geweest’, weet je wel. Ja, dat is gewoon heel leuk. Toen zei ze: ‘in mijn gewone huurwoninkje’. Ik zeg, dat maakt hem ook niet uit. Hij komt natuurlijk ook uit een heel gewoon nest vroeger.” (p. 128).

Conclusie
De onderzoekers concluderen dat fans hun emotionele betrokkenheid bij Marco Borsato op hem projecteren. Zij verwachten dat hij een ‘emotioneel rijke’ man is, ook al schrijft hij niet zijn eigen liedjes. De meet-and-greet is een manier om te toetsen of dit klopt. Het is daarbij voor fans niet van belang dat het management eigen motieven kan hebben bij zo’n ontmoeting.

CC beeld: Dan Kamminga.

DEEL DIT BERICHT