Home / Blog / Een begripstoets verbetert de kwaliteit van comments niet, maar is wel leuk om te doen

Een begripstoets verbetert de kwaliteit van comments niet, maar is wel leuk om te doen

LATER LEZEN

Een half jaartje geleden was een Noorse tech-website wereldnieuws. De site, NRKbeta, had bedacht dat het misschien een goed idee was om lezers eerst een aantal vragen over een artikel te laten beantwoorden voordat ze toegang kregen tot de comments-sectie. Je wilt immers dat iemand een stuk echt daadwerkelijk heeft gelezen voordat ze er hun mening over geven. Bovendien haalt een ‘verkeersdrempel’ misschien net de scherpe kantjes eraf. NRKbeta bedacht dus een kleine toets met begripsvragen. Omdat comments bij vrijwel alle grote titels een probleem zijn, trok het initiatief veel media-aandacht. Zou dit de oplossing zijn en de kwaliteit van reacties bevorderen?

Nu, vijf maanden verder, is er een evaluatie verschenen op NRKbeta. Helaas is er geen goed nieuws te melden: de kwaliteit van de comments is niet verbeterd. Wel is er een afname te zien van korte reacties – maar het is maar de vraag of dat winst is. Tegelijkertijd is er ook niet echt slecht nieuws te melden: er zit naar eigen zeggen weinig logica achter de statistieken die NRKbeta heeft verzameld. Het blijkt dat mensen de quiz vooral gebruiken om zichzelf te testen en niet zozeer om vervolgens te mogen commenten. De conclusie van NRKbeta:

“In other words, it is hard for us to present evidence concluding with success or failure. But the numbers seem to show that the quiz has worked like a little game for many readers. They like to take the quiz, but not to leave a comment. Being tested on how much they remember from the article seem to be the most popular use of our quiz.”

Uit mijn tijd als blogger bij DeJaap.nl weet ik dat er veel meer mensen stukken lezen dan dat er commenters zijn. Slechts een heel klein deel neemt de moeite om een reactie te schrijven. Daarnaast weten we dat mensen dol zijn op online quizzen (‘Welke vorm van populaire cultuur ben jij? Klik hier!’). In dat licht zijn de resultaten dus niet verrassend.

Ståle Grut van NRKbeta merkt overigens ook op dat er veel foute antwoorden waren. Dat komt wellicht door gebruikers die geen Noors lezen maar toch de quiz wilden zien. Daarnaast was er een keer een probleem met de antwoordmogelijkheden. Maar de verhoudingen, weergegeven in onderstaande grafiek, tonen onmiskenbaar een probleem met tekstbegrip.

Dat roept natuurlijk allerlei vragen op. Hoe moeilijk moet een dergelijke begripstoets zijn, oftewel: wat is de relatie tussen leesvaardigheidsniveau en het recht commentaar te mogen geven? Bovendien zorgt de verkeersdrempel ervoor dat vooral mensen met meer tijd zich in de commentssectie begeven – niet per se de mensen met de beste inzichten.

NRKbeta heeft pas veertien keer een quiz bij een artikel geplaatst. De resultaten zijn dus vooral verkennend. Misschien wel het meest opvallende aan dit verhaal is dat – voor zover bekend – geen andere site het beroemde voorbeeld heeft gevolgd.

Gevonden via Peter Burger op Twitter

DEEL DIT BERICHT