Home / Blog / Een korte geschiedenis van de comic

Een korte geschiedenis van de comic

LATER LEZEN

De Amerikaanse comic beleefde zijn debuut in 1933 en werd snel een razend succes. In 1952 waren er al meer een miljard comics verkocht. Hoewel een onmiskenbaar onderdeel van hedendaagse popcultuur, was dat de piekmoment voor de industrie. Televisie maakte het stripboek minder aantrekkelijk voor de jeugd. Al snel beperkte de comic zich tot één lucratief genre: dat van de superheld. Superhelden waren immers lastig in bewegend beeld te brengen. De teloorgang van de kiosk in het Amerikaanse straatbeeld in de jaren ’80 leidde ertoe dat de comic door een klein maar trouw publiek in leven werd gehouden. Deze geschiedenis is opmerkelijk, omdat de vraag naar comics los blijkt te staan van economische ontwikkelingen. Communicatiewetenschapper Bart Beaty beschrijft bovenstaande ontwikkelingen en beargumenteert dat de comic, als uitzondering, een relatief inelastisch goed was. De ‘verslaafde’ lezers kochten hem toch wel. (Volledig artikel hier, toegang vereist).

DEEL DIT BERICHT