Home / Blog / Een vriend als een verzameling doorzoekbare variabelen

Een vriend als een verzameling doorzoekbare variabelen

LATER LEZEN

Deze week lanceerde Facebook Graph Search, een nieuwe zoekfunctie. Je kunt je netwerk doorzoeken op bijvoorbeeld ‘single vrienden die van Star Trek houden’ of ‘welke restaurants vinden mijn Franse vrienden leuk’. De aankondiging is al veelvuldig besproken, waarbij de aandacht vooral ging naar de mogelijke concurrentie met Google. Ook grappige ‘big data’-verbanden kwamen aan bod, net als de kansen voor bedrijven. Vanuit een mediawetenschappelijk perspectief is interessant hoe dit leidt tot andere verhoudingen op Facebook.

De gegeven voorbeelden doen direct denken aan een uitgebreide datingsite: niet alleen zoeken wie er single is, maar ook wie er van duiken én Diplo houdt. Het verschil is dat je op een datingsite op zoek bent naar nieuwe mensen, terwijl je op Facebook (vooralsnog) door je bestaande vrienden zoekt. Dat zoeken is essentieel. Alle data die nu al wel te vinden zijn, worden ineens doorzoekbaar. Zo kun je nu mijn relatiestatus wel vinden op Facebook, maar eerder was dit niet zoekbaar. Zoals John Herrman op Buzzfeed stelt:

“With Graph Search, information that used to exist within a user’s page now exists outside it, in any number of search queries. It’s no less “private,” to use the very strict, Facebookian definition of the world. But it’s far more accessible, and much more visible. The information’s place in the world, the way in which people can find it, has changed. Making data searchable fundamentally changes what kind of data it is.”

Wanneer data doorzoekbaar wordt gemaakt, verandert de aard van die data. Bovendien kun je niet – zoals wel kan bij Google en Bing – aangeven dat je niet op deze manier gevonden wilt worden. De enige optie is zulke info over je zelf op slot zetten of verwijderen.

Facebook handelt in data. De gebruiker is het product, en voor bedrijven bestaat dat product uit waarden op een groot aantal variabelen die zij interessant vinden, zoals geslacht, leeftijd, woonplaats, relatiestatus, merkvoorkeuren, media-interesses en bezigheden. Facebook Graph Search maakt deze variabelen nu toegankelijk voor gebruikers. Daarmee worden je vrienden teruggebracht tot een verzameling doorzoekbare variabelen. Het is de vraag wie daarop zit te wachten.

DEEL DIT BERICHT