Home / Blog / Experts zijn perfect verdeeld over de toekomst van desinformatie

Experts zijn perfect verdeeld over de toekomst van desinformatie

LATER LEZEN

Onderzoeksinstituut Pew Internet heeft een groot onderzoek gehouden over de toekomst van ‘fake news’ en desinformatie online. Ze stuurde één vraag naar 1.116 technologen, wetenschappers, strategen en andere betrokkenen om te inventariseren wat zij de komende tien jaar verwachten:

“In the next 10 years, will trusted methods emerge to block false narratives and allow the most accurate information to prevail in the overall information ecosystem? Or will the quality and veracity of information online deteriorate due to the spread of unreliable, sometimes even dangerous, socially destabilizing ideas?”

Respondenten konden aangeven of ze dachten dat de situatie zou verbeteren of niet, en vervolgens konden ze hun antwoord toelichten. De resultaten laten een bijna perfecte splitsing zien: 51 procent dacht dat de situatie zou verslechteren, 49 procent dacht van niet. Uit de toelichtingen komen verschillende thema’s naar voren.

Geen verbetering: de mens is slecht
Het ecosysteem van fake news speelt volgens deze experts in op onze diepste instincten: we zoeken succes en macht en dat zal leiden tot meer misbruik van informatie door manipulatieve actoren. Zij zullen nieuwe digitale tools gebruiken om de aangeboren voorkeur voor comfort en gemak te misbruiken door ‘echo chambers’ te versterken.

 

Een tweede thema aan deze kant is dat onze hersenen het tempo van technologische vooruitgang niet kunnen bijbenen. De steeds stijgende snelheid en bereik van internet zal deze menselijke neigingen vergroten. Technologische oplossingen ervoor zullen niet voldoende zijn. Respondenten die dit thema aandragen zien een toekomstig informatielandschap waarin valse informatie betrouwbare informatie verdrukt. Sommigen denken zelfs dat massamanipulatie ertoe zal leiden dat mensen het opgeven zich te informeren.

Voorbeelden van zulk pessimisme:

“It comes down to motivation: There is no market for the truth. The public isn’t motivated to seek out verified, vetted information. They are happy hearing what confirms their views. And people can gain more creating fake information (both monetary and in notoriety) than they can keeping it from occurring.” – executive consultant

“Too many groups gain power through the proliferation of inaccurate or misleading information. When there is value in misinformation, it will rule.” – decaan aan een universiteit

Wel verbetering: mensen zoeken altijd oplossingen
De andere kant stelt juist dat technologie kan helpen bij het oplossen van de problemen. De snelheid en bereik van internet kunnen juist ingezet worden om valse informatie te bestrijden. Respondenten voorspellen dat er betere methodes zullen komen om betrouwbare, feitelijke nieuwsbronnen te creëren en te bevorderen.

 

Dit kamp stelt dat het juist in de aard van de mens ligt om samen te komen en problemen op te lossen. We hebben ons altijd aangepast aan verandering en dat zal nu niet anders zijn. Ook vroeger waren er desinformatie en kwaadwillende actoren, maar die zijn altijd gemarginaliseerd door slimme mensen en processen. Deze respondenten schreven uitgebreidere toelichtingen over hoe dat zou kunnen.

 

Voorbeelden:

“Two developments will help improve the information environment: 1) News will move to a subscription model (like music, movies, etc.) and subscription providers will have a vested interest in culling down false narratives; 2) Algorithms that filter news will learn to discern the quality of a news item and not just tailor to ‘virality’ or political leaning.” – Universitair Docent informatica

“The apparent success of fake news on platforms like Facebook will have to be dealt with on a regulatory basis as it is clear that technically minded people will only look for technical fixes and may have incentives not to look very hard, so self-regulation is unlikely to succeed. The excuse that the scale of posts on social media platforms makes human intervention impossible will not be a defense. Regulatory options may include unbundling social networks like Facebook into smaller entities. Legal options include reversing the notion that providers of content services over the internet are mere conduits without responsibility for the content. These regulatory and legal options may not be politically possible to affect within the U.S., but they are certainly possible in Europe and elsewhere, especially if fake news is shown to have an impact on European elections.” – communicatiedeskundige

Het stemt alvast hoopvol dat de groep optimisten, hoewel net iets kleiner in aantal, zo constructief aan het denken is over oplossingen.

TAGS
DEEL DIT BERICHT