Home / Blog / Facebook als fijne frustratie

Facebook als fijne frustratie

LATER LEZEN

fb vrienden terugDe afgelopen weken verschenen er drie opmerkelijke stukken over Facebooks newsfeed. Er wordt veel geklaagd dat het bereik van posts op Facebook sterk is achteruitgegaan (omdat Facebook graag wil dat mensen betalen). Het blijft echter onduidelijk wat je nu precies wel en niet ziet. Journalisten namen de proef op de som en deden drie verschillende experimenten.

1. Alles liken

Mat Honan van Wired besloot alles wat Facebook hem voorschotelde te liken. Zijn experiment duurde twee dagen – die voor hem ondraaglijk waren. Na dag 1 was er eigenlijk geen menselijke activiteit meer: de posts van zijn vrienden waren ingeruild voor berichten van websites en nog meer reclame. Dat nam niet weg dat zijn vrienden wel steeds geïnformeerd werden van zijn like-activiteiten. Bij een vriend was het zo erg dat zeventig procent van haar feed bestond uit berichten over wat Mat had geliket.

2. Niets meer liken

Elan Morgan doet op Medium verslag van haar experiment om niets meer te liken. Als iemand een leuke foto plaatste, gaf ze geen duim omhoog maar schreef ze een comment. Haar resultaten zijn even verbazingwekkend: haar feed werd veel beter! Facebook geeft namelijk suggesties op basis van likes waardoor je meer van hetzelfde krijgt. Haar feed was gevarieerder en meer conversational.

3. Tellen

Tim Herrera van The Washington Post ging tellen. Eerst telde hij alle posts die Facebook hem liet zien in zijn newsfeed: 1417 stuks. Vervolgens keek hij handmatig bij al zijn vrienden en gelikete pagina’s wat zij hadden geproduceerd: 2593. Daarvan kwamen er 738 in zijn newsfeed terecht, dat is 29 procent. De andere posts die hij zag waren oude updates.

Fijne frustratie

Facebook zegt altijd dat de newsfeed speciaal voor de gebruikers is, afgestemd op zijn wensen. Het vele geklaag over Facebook laat zien dat de gebruiker daar anders over denkt. Deze drie experimenten laten zien hoe slecht Facebook is in bedenken wat je leuk vindt. Het maakt duidelijk waarom Facebooken zo’n verschrikkelijke bezigheid kan zijn. Waarom doen we het dan toch?

Ik zag een mogelijke verklaring voorbijkomen (helaas weet ik niet meer waar) die me erg prikkelde. Games zijn ‘verslavend’ omdat ze zowel belonen als frustreren: het is soms lastig om vooruit te komen en dat is aantrekkelijk. Wellicht geldt dit voor Facebook ook: juist vanwege de frustratie dat het ons niet lukt om waardevolle content te zien blijven we steeds terugkomen.

DEEL DIT BERICHT