Home / Blog / Fittie tussen sociaalwetenschappers en een bèta die cartoons tekent

Fittie tussen sociaalwetenschappers en een bèta die cartoons tekent

LATER LEZEN

Gisteren ging onder media- en communicatie-wetenschappers een cartoon rond over nieuwe technologie (klik op de afbeelding om te vergroten). The simple answers to the questions that get asked about every technology van blog xkcd beantwoordt alle vragen over nieuwe technologie in één handige tabel. Bij de invoering van iedere nieuwe technologie duiken deze vragen en claims steeds weer op. ‘Maken sociale media ons dom’ is te herleiden tot ‘maakt het boek ons dom’. Journalisten stellen voortdurend zulke vragen aan mij en andere collega’s. Nu kunnen we ze doorverwijzen naar de tabel, heel handig!

Maar is het allemaal wel zo simpel? Socioloog Nathan Jurgenson, gespecialiseerd in nieuwe media, bekritiseerde de manier waarop de comic gedeeld werd. Hij stelde dat de tabel niet ons werk samenvat. De comic versterkt het idee dat er simpele antwoorden op deze vragen zijn en dat het de taak is van mediawetenschappers om zulke simpele antwoorden te geven.

David Banks, promovendus in Science and Technology Studies, schreef vervolgens een kritiek op xkcd en de maker erachter, Randall Munroe. Volgens Banks is Munroe een notoire hater van sociale wetenschap. Munroe is een bèta die continue afgeeft op de ‘zachtere’ wetenschappen. Vanuit dat perspectief is de comic een kritiek op mediawetenschap, wat volgens Munroe dan gewoon common sense zou zijn. Dat is natuurlijk niet zo:

The point of smart critical theory about technology is seeking out causal factors, making observations about the mutually shaping relationship of the social and the technical, and sometimes providing prescriptions for a better sociotechnical world.

Een soortgelijk argument vinden we op het blog van Michael Sacasas. Hij stelt dat technologische verandering te makkelijk wordt weggezet:

Similarly, pointing out that human beings have always used technology is perhaps the least interesting observation one could make about the relationship between human beings and any given technology.

Het is logisch dat deze sociaalwetenschappers terugbijten als ze zich aangevallen voelen door een ongeïnformeerde bèta. Toch heb ik de indruk dat de bèta hier gelijk heeft. Binnen de media- en communicatiewetenschap wordt veel onderzoek gedaan waarin steeds opnieuw het wiel uitgevonden lijkt te worden: nee, televisie maakt ons niet meer eenzaam; nee, het internet maakt ons niet meer eenzaam; nee, sociale media maken ons niet meer eenzaam. Op een gegeven moment moet een discipline zich de vraag stellen of zulk onderzoek nog wel nut heeft. Het probleem is dat deze onderzoeksvragen worden ingegeven door maatschappelijke angsten, gevoed door de media. Het zijn de vragen waar beursverstrekkers graag geld voor geven en waar je als onderzoeker dus goed mee kan scoren. Daarmee legt de comic een veel dieper probleem van de wetenschap als geheel bloot: voor wie doen we het eigenlijk en welke rol speelt waarheidsvinding nog?

TAGS
DEEL DIT BERICHT