Home / Blog / Focusgroepmisbruik bij NRC

Focusgroepmisbruik bij NRC

LATER LEZEN

Vorige week verscheen de website van NRC Handelsblad in een nieuw jasje. Veel lezers uitten kritiek. Vandaag reageerde NRC op de kritiek. De krant gaf aan de website getest te hebben met een focusgroep van vijf deelnemers. Dit is een opmerkelijke methodologische keuze. Een focusgroep levert te weinig data op om daadwerkelijke inzichten te geven. Daarnaast is de focusgroep niet geschikt om individuele leeservaring te testen. Focusgroepen bieden inzicht in de manier waarop groepen collectief (dus met elkaar in interactie) betekenis geven aan een fenomeen. De beleving van een site is persoonlijk en om die te kunnen kennen is dus een andere methode noodzakelijk. Al met al een opmerkelijke keuze van NRC, waaruit slechts een conclusie te trekken is: dit onderzoek is uitgevoerd alleen om te kunnen zeggen dat er onderzoek is uitgevoerd.

DEEL DIT BERICHT