Home / Blog / Game of Thrones meester in storytelling en fan-binding (geen spoilers)

Game of Thrones meester in storytelling en fan-binding (geen spoilers)

LATER LEZEN

Het nieuwe televisiekijken houdt in dat mensen niet meer ‘live’ naar de tv kijken, maar de aangeboden programma’s bekijken op een tijdstip dat hun uitkomt. Dit kan dankzij apparaten als digitale videorecorders en dankzij internet waarmee series gedownload worden. Televisienetwerken zijn hier overwegend niet blij mee: als kijkers niet op het uitzendmoment kijken lopen zij bijvoorbeeld reclame-inkomsten mis.  Dit is ook de reden waarom je in Nederland de meest recente series van HBO al direct de dag na uitzenddatum in de VS kunt zien. Een van de manieren om kijkers te binden is door series zo spannend te maken dat je ze direct wilt zien. Game of Thrones slaagt daarin.

Het derde seizoen dat op dit moment loopt is bijna afgelopen. Na een pauze van een week werd in de VS afgelopen zondag de voorlaatste aflevering van het seizoen uitgezonden. De buzz op sociale media was groot. Kijkers waren geschokt door de ontwikkelingen. Uiteraard verschenen er direct allerlei filmpjes en memes over de impact van deze aflevering ‘Red Wedding’.

* links kunnen spoilers bevatten *
In deze blogpost de ‘100 beste tweets’ van zondagavond. Meer reacties in het twitteraccount @redweddingtears. Omdat de serie losjes de boeken volgt waarop zij gebaseerd is, wisten fans die ook de boeken kennen wat er aan zat te komen. Dit gifje vat samen hoe zij denken dat de niet-lezers zich nu voelen. Deze meme laat zien hoe schrijver George R.R. Martin over zijn fans moet denken. In dit filmpje, tot slot, zie je een collage van kijkersreacties op de gebeurtenissen:

De serie laat hiermee zien dat zij heer en meester is in het binden van fans. Daarvan getuigt ook het grote succes van de Game of Thrones-tentoonstelling die momenteel in Nederland te bezichtigen. Fancultuur is allang niet meer iets voor gemarginaliseerde groepen, maar drukt door naar de mainstream.