Home / Blog / Gekaapte hashtag #muslimrage is teken van afnemende macht oude media

Gekaapte hashtag #muslimrage is teken van afnemende macht oude media

LATER LEZEN

Deze week kopte het Amerikaanse tijdschrift Newsweek groot op de cover ‘Muslim Rage’. Een foto van boze moslimmannen prijst een stuk van Ayaan Hirsi Ali aan. De foto en kop wekken de indruk dat de gehele Islamitische wereld woest is, terwijl er in feite slechts beperkt protest tegen is tegen een anti-Mohammed filmpje op YouTube. Hoewel het stuk van Hirsi Ali vrijwel geheel los staat van deze kwestie, wilde Newsweek graag kapitaliseren op de recente onrust en nodigde de twittergemeenschap uit ‘mee te discussiëren’ onder de hashtag #muslimrage. Waar Newsweek hoopte op veel gratis reclame van medestanders, kreeg het een lesje internet.

Vrijwel direct was er kritiek op de cover. Het online tijdschrift Salon suggereerde dat Newsweek hier aan het trollen is. Trollen is een internetterm voor opzettelijk irritant gedrag, bedoeld om woede uit te lokken en discussie te verstoren. De algemene oplossing voor trol-gedrag is negeren, onder het mom ‘do not feed the trolls’. In een blogpost vraagt socioloog Nathan Jurgenson zich af of Newsweek wel gezien kan worden als een trol. Hij stelt dat trollen buiten de macht staan, terwijl Newsweek onderdeel van de mainstream is. Dat betekent dat we er wél aandacht aan moeten besteden, in de vorm van gedegen kritiek.

Twitteraars hadden echter een beter plan. De cover zelf werd al snel een meme (zie hier en hier) en de hashtag #muslimrage werd gekaapt met grappige tweets over waar Moslims zoal woest van worden:

De manier waarop op Twitter werd gereageerd laat een vrijheid van het internet. Hoewel Newsweek zegt dat de tweets bijdragen aan het debat, laten ze vooral zien hoe mainstream media slechts beperkte macht heeft op sociale media. Waar de oude media gewend waren debatten te kunnen controleren, leert #muslimrage ons dat die tijd voorbij is.

Cover meme overgenomen van The Atlantic.

DEEL DIT BERICHT