Home / Blog / Geld verdienen met games doe je zo

Geld verdienen met games doe je zo

LATER LEZEN

In 2005 werd een nieuwe generatie spelcomputers gelanceerd: consoles die HD-beelden doorgeven en die verbonden kunnen worden met het internet. Deze zevende generatie luidde een nieuw tijdperk in voor de game-industrie. Mediawetenschapper David Nieborg onderzocht de spelletjes die je op deze spelcomputers kunt spelen (Triple-A games, zoals Call of Duty, Grand Theft Auto en Assassin’s Creed) in het proefschrift waarop hij vandaag promoveert.

De distributie van games is verschoven van fysiek naar digitaal en de game is een onaf product geworden. Het model was ‘pay now, play later’, maar dit is verschoven naar ‘play now, pay later’. Door de nieuwe cultuur van constante updates stopt de gebruiker nooit met betalen. Nieborg noemt dit uitbouwen van een titel binnen een platform “branched serialization”, een alternatief op crossmedialiteit waarbij titels over verschillende platforms worden uitgebracht. Op de markt is sprake van een toenemende concentratie van eigenaarschap en steeds grotere producties, vergelijkbaar met blockbusterfilms. Producenten proberen de grotere risico’s die hiermee gepaard gaan in te perken door grotere marketingbudgetten ($200 miljoen voor Modern Warfare 2) en door het productieproces voorspelbaarder te maken. Het gevolg hiervan is dat games steeds meer games volgens eenzelfde formule worden gemaakt.

David Nieborg verdedigt vandaag om 15 uur zijn proefschrift getiteld Triple-A: The Political Economy of the Blockbuster Video Game. Het proefschrift is nog niet online beschikbaar. Deze post is een samenvatting van een langere bespreking die vandaag op DeJaap verscheen.

DEEL DIT BERICHT