Home / Blog / Genderongelijkheid in de muziekindustrie zet zich voort

Genderongelijkheid in de muziekindustrie zet zich voort

LATER LEZEN

Forbes benoemde in 2011 Lady Gaga tot de meest machtige muzikant. Gaga volgt hier in een lijn van machtige vrouwen in de muziekindustrie, met Madonna als peetmoeder en The Spice Girls als twijfelachtig boegbeeld. De rest van Forbes’ top 10 doet echter weinig emancipatie in de industrie vermoeden. Hoe goed doen vrouwelijke muzikanten het nu precies? Drie Canadese onderzoekers vergeleken [abstract] man/vrouw-succes in de periode 1997-2007 op basis van hits. Ze keken naar zowel verkoop (Top 100 singles sales charts) als radiotijd (Top 100 airplay charts).

De resultaten laten zien dat mannen meer hits hadden op basis van verkoop dan vrouwen, al is het verschil klein (54.1% versus 41.4%). Er is een verschil met de airplay: in die lijsten was het aantal hits voor mannen hoger (61.6% versus 34.3%). De verdeling per jaar laat bovendien zien dat mannen vaker en hoger pieken dan vrouwen.

Eerder onderzoek toonde vergelijkbare resultaten aan. De onderzoekers concluderen daarom dat genderongelijkheid in de muziekindustrie zich voortzet. Ze wijzen er echter wel op dat de aard van het succes voor mannen en vrouwen verschillend is. Waar mannen succesvol zijn als muzikant, zijn vrouwelijke artiesten veel meer dan dat. Zij zijn “fully fledged consumer brands” die niet alleen muziek maken, maar die ook geld verdienen met hun uiterlijk en hun ‘celeb’-activiteiten zoals reality en tabloid.

CC foto: TJ Sengel

TAGS
DEEL DIT BERICHT