Home / Blog / Herlancering The Freeforce toonbeeld nieuwe tijden

Herlancering The Freeforce toonbeeld nieuwe tijden

LATER LEZEN

photoAls je vroeger een bedrijfsfilm wilde maken, had je een producent, regisseur, cameraman, geluidstechnicus en editor nodig. Dankzij technologische ontwikkelingen is het nu mogelijk dat die functies in één persoon verenigd worden. Dit drukt de kosten en maakt het eindproduct minder log. Een bedrijf dat films maakt kan dus nu goed bestaat uit één freelancer. Ook voor andere creatieve beroepen is het gunstiger om flexibel als zelfstandige te werken. Dit heeft ertoe geleid dat sectoren als de reclame-industrie fundamenteel anders omgaan met personeel.

In de media horen we veel over het lot van freelance-journalisten. De groep freelancers is echter veel groter en diverser. Om zo goed mogelijk gevonden te worden zijn freelancers bezig met verschillende vormen van netwerken en collectieven vormen. Soms zijn die netwerken informeel. Een voorbeeld van een meer formeel verband is The Freeforce, dat vandaag geherlanceerd werd.

The Freeforce is bedoeld voor mensen die werken in en voor de reclame-industrie en is er vooral op gericht dat leden elkaar aanbevelen bij opdrachtgevers. Deelname kost €100 per jaar. In ruil daarvoor krijgen leden vooral PR: samen zichtbaar zijn. The Freeforce is duidelijk zoekende naar een goede manier om samen relevant te zijn. Daarmee is de groep exemplarisch voor een veranderende organisatie van werk.

DEEL DIT BERICHT