Home / Blog / Het boek dat iedere media-onderzoeker gelezen moet hebben wordt 20

Het boek dat iedere media-onderzoeker gelezen moet hebben wordt 20

LATER LEZEN

In 1992 kwam het baanbrekende boek Textual Poachers van Henry Jenkins uit. Veel van onze kennis van nieuwe media is gebaseerd op dit boek over fans. Jenkins analyseert en beschrijft hoe Star Trek-fans – een groep die voornamelijk beschimpt werd – omgaan met de mediateksten die zij zo lief hebben. Hij stelt dat mediaconsumenten in hun fandom mediaproducenten worden: zij gaan bijvoorbeeld zelf sciencefictionverhalen schrijven, in aanvulling op bestaande boeken, series of films. Jenkins legt daar het grondwerk voor theorieën over prosumers, crossmedialiteit en storytelling – drie concepten die in 2012 heel erg ‘in’ zijn.

Centraal staat het concept poaching: stropen, dat Jenkins leent van Michel de Certeau. Een stroper begeeft zich op het land van iemand anders. Fans doen dat ook. Ze gaan aan de slag met een mediatekst van iemand anders (producenten hebben copyright) en eigenen zich deze toe. Het gaat daarbij dus om een machtsproces, om strijd over betekenis tussen producent en consument. In de recente ophef onder fans over de aankoop van Star Wars door Disney zie je deze strijd goed terug. Jenkins laat in Textual Poachers zien hoe fans een actief publiek vormen. Televisiekijken is geen passieve praktijk, maar dynamisch. Fans zijn geen sneue zieligerds, maar gaan creatief en innovatief met media om. Het bestuderen van deze fans biedt belangrijke inzichten in mediagebruik in het algemeen.

Het boek bestaat twintig jaar, een verjaardag die gevierd wordt met een nieuwe uitgave van deze hedendaagse klassieker. Op zijn blog gaat Jenkins uitgebreid in op de nieuwe cover. Net als de oude cover is de illustratie fan-art van Star Trek. Textual Poachers is verplichte kost voor iedereen geïnteresseerd in wat publieken met media doen – of dat nu om fans, consumenten of gebruikers gaat; televisie, reclame of sociale media.

Het eerste hoofdstuk heet ‘Get a life’ en gaat over deze Saturday Night Live-sketch, waarin duidelijk wordt overgebracht hoe tegen fans aangekeken wordt. Eerst deze kijken, dan lezen.


William Shatner SNL skit Get A Life 1986-12-20 door efly2020

TAGS
DEEL DIT BERICHT