Home / Blog / Het digitale is normaal geworden: over de stille evolutie vs de gehypete revolutie

Het digitale is normaal geworden: over de stille evolutie vs de gehypete revolutie

LATER LEZEN

Tablets in Star TrekDe voorbije weken vielen me er tegelijk enkele voorbeelden op die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar waar ik toch iets gemeenschappelijks meen in op te merken. Het begon in feite met een blogpost van Tom De Bruyne met de uitdagende titel ‘Digital is dead‘. Hierin beschrijft hij hoe de vele digitale communicatiebureaus het steeds moeilijker krijgen, terwijl ondertussen de wereld gewoon verder draait en de grote spelers gewoon lustig voortboeren.

Dan was er opeens de aankondiging dat Newsweek wellicht terug zal verschijnen op papier. Waar het bekende tijdschrift zowat een jaar geleden ophield met zijn papieren editie, komen ze nu op hun stappen terug. Ik weet niet of het een succes zal worden, vorige week had Isabel Albers op STIMAC2013 alvast haar bedenkingen, maar een verrassing was het wel.

En dan was er deze week het derde voorbeeld, bloggers worden dit jaar geweerd van de NY Fashion Week. Weinig invloed, weinig opbrengst, veel te veel gedoe en aandachttrekkerij hoor je. Dit weekend las ik nog hoe men bloggers wilde gebruiken voor “hogere culturele evenementen” wat bij een ruimer publiek te brengen en hoe men dan teleurgesteld was dat er vooral Instagram-foto’s werden gepost… over het eettentje aan de overkant van de opera.

Wat moet men dan denken? Gaan we terug naar business as usual? Ik sprak maandagavond op een avond waar onder andere ook Peter Hinssen sprak en ik merkte hoe daar iedereen instemmend knikte bij zijn stelling hoe het digitale het nieuwe normaal is. Had hij dan misschien geen gelijk? Ik denk dat Peter wellicht heel erg gelijk heeft, maar op een andere manier dan velen denken. Mogelijk zelfs anders dan hij initieel bedoelde.

Digitaal is ondertussen effectief normaal geworden. We gebruiken onze GPS’en, smartphones en misschien straks onze slimme brillen. Als mijn oma skypet, dan moet het wel normaal zijn. We zullen het dra normaal vinden dat auto’s zelf rijden en dat we suggesties krijgen op vragen die we net hebben maar nog niet hebben gesteld.

Maar waar technologie zo ons leven beïnvloedt, zo beïnvloeden wij ook als samenleving de technologie, al lijken we dat laatste soms te vergeten. De manier waarop we het succes van technologie het meest basaal bepalen is door het al dan niet te gebruiken. Ik moet altijd glimlachen als ik hoor dat we nog maar pas toegang tot tablets hebben, terwijl het toestel zelf al veel ouder is dan de iPad. Correcter is dat we het toestel recent hebben omarmd na een geslaagde make-over en dito campagne van Apple.

Zo blijkt het World Wide Web voor veel mensen een verkeerde benaming. We kunnen inderdaad met de hele wereld communiceren via internet, maar als je kijkt naar welke sites en onderwerpen de meeste mensen surfen, dan blijven we vaak wel heel dicht bij huis. Ondertussen passen de grootste internationale sites hun inhoud aan de lokale bezoeker aan, vaak zonder dat de gebruiker het zelf opmerkt.

Als digitaal normaal is geworden, betekent dit in feite een doodvonnis voor het digitale als hype. Dan opeens lijkt een term als revolutie een beetje raar; dan lijkt het eerder een rimpel die we even door moesten voor we een nieuw evenwicht vonden. En dan kan je teleurgesteld zijn omdat de wereld minder veranderde dan men dacht. dat de revolutie niet ver genoeg ging. Dan lijkt de hele wereld opeens op Egypte, waar er wel een revolutie plaatsvindt, maar waar er toch niet direct een democratie komt zoals men gehoopt had.

Ik denk dat we zo bekeken twee fouten kunnen maken. De eerste is ongeduldig zijn. We denken zo graag dat alles steeds sneller gaat en kijken dan vooral naar de rimpels, maar zijn tegelijk ziende blind voor de constanten. De tweede is denken dat er nooit iets verandert. Dan kijken we naar de constanten en zien niet de trage maar gestage evolutie.

Het goede nieuws: als je beide fouten niet maakt dan krijg je opeens meer tijd om je aan te passen, maar besef je ook dat je wel degelijk iets moet doen. Je ziet dan misschien ook in dat je niet per definitie moet rekenen op technologie, waardoor je ontsnapt aan ‘solutionisme‘, maar dat je nood hebt aan mensen die visies delen (en heel misschien daar ook bepaalde technologieën voor gebruiken).

Dit stuk verscheen eerder op Pedro’s blog X, Y of Einstein. Lees ook Voorbij de digitale hype

DEEL DIT BERICHT