Home / Blog / Hip Oreo-koekje wordt 100 jaar oud

Hip Oreo-koekje wordt 100 jaar oud

LATER LEZEN

Gisteren werd het Amerikaanse koekjesmerk Oreo 100 jaar oud. Dit is an sich niks bijzonders, maar anders dan bijvoorbeeld het Duitse beschuitmerk Brandt dat dit jaar ook 100 jaar oud is geworden, is de bekendheid van Oreo door de jaren heen alleen maar toegenomen. Een belangrijke reden hiervoor is, naast de lekkere smaak natuurlijk, dat Oreo erin is geslaagd om diep verweven te raken met de Amerikaanse popcultuur. Zo zijn er talloze televisieseries waarin Oreo’s een rol spelen. Een recent voorbeeld hiervan is de tekenserie Family Guy:

Ook zijn er op YouTube vele zelfgemakte clips te zien met Oreo’s in de hoofdrol. Het clipje ‘The last Oreo’ is een geweldig  voorbeeld hiervan en laat zien tot welke creatieve hoogstandjes het eten van deze koekjes kan leiden.

Het merk Oreo werd daarnaast onderdeel van een controversiële, nog steeds voortdurende discussie in Amerika en daarbij gebruikt als metafoor voor gekleurde mensen die beticht worden om van binnen blank te zijn geworden. Het bekendste voorbeeld hiervan is Oprah die door de rapper 50cent werd uitgemaakt als Oreo.

Het merk is bovendien erg succesvol om naast kinderen ook volwassenen te overtuigen het koekje te blijven consumeren. Hiervan getuigen de vele lekkere recepten, zoals verzameld op deze en op deze sites.

Tot slot blijft Oreo meegaan met de tijd en is het de enige koek die – volgens mij- een eigen facebooksite (met meer dan 25 miljoen likes), een twitterprofiel en een eigen YouTubekanaal heeft.  Ook werd er voor Oreo een eigen game ontwikkeld, de Oreo O’s Extreme Creme Control.

Naast dat alles maakt Oreo ook leuke reclame. Gefeliciteerd koekje!