Home / Blog / Hippe foto’s in ruil voor hits

Hippe foto’s in ruil voor hits

LATER LEZEN

Wired, het Amerikaanse magazine en internetplatform over technologie, geeft vijftig coole foto’s gratis weg. Zoals deze, deze en deze. En deze, van Steve. Waarom ze dat doen? In hun eigen woorden: “Wired photographers have the enviable job of shooting the coolest stuff and most intriguing people in the technology world. Now we’re giving away many of those photos to you, the public, for free.” Alle foto’s zijn gelicenseerd onder CC.

Dat CC staat vaak onderaan blogposts, ook onder die van ons. De twee grote C’s betekenen niet hetzelfde als de twee kleine: cc staat voor carbon copy – een kopie van je mail naar een secundaire ontvanger -, CC in kapitalen staat voor Creative Commons.

Creative Commons is een oorspronkelijk Amerikaans project, dat open content wil bevorderen. Het doel is om creatieve werken vrijer beschikbaar te stellen dan bij traditioneel auteursrecht of copyright mogelijk is. Het project biedt daarom verschillende vrije licenties aan die copyrighthouders kunnen gebruiken om de spelregels van verspreiding vast te leggen. Marc Salegon schreef een helder overzichtsartikel [abstract] over het project en haar doelen.

Niet-commercieel?
Licenties die Creative Commons uitgeeft zijn  de verplichting tot naamsvermelding, of de eis van niet-commercieel gebruik. De foto’s van Wired zijn onder deze licenties beschikbaar gemaakt. Wired vat ‘niet-commercieel’ ruim op. Verkoop van de foto’s is natuurlijk uitgesloten, evenals het gebruik ervan in advertenties, maar bloggers of andere uitgevers mogen het materiaal vrijelijk gebruiken. Daarmee is Wired opvallend vrij in de leer: volgens dit onderzoek onder verstrekkers en gebruikers van Creative Commons. telt het gebruik van CC-materiaal op een site met advertenties als commercieel.

Vanwaar dan de opstelling van Wired? Het verdient de aandacht dat een zakelijk argument hier mee kan spelen. Hoe ruimer de definitie van niet-commercieel, hoe meer mogelijke gebruikers. De naamsvermeldingslicensie verplicht het vermelden van de naam van de fotograaf en het medium. Wired vraagt daarbij nog extra om een link terug naar het oorspronkelijke artikel. Daarmee deelt Wired de foto’s niet gratis, maar in ruil voor linkbacks naar hun site, die extra verkeer genereren en de site optimaliseren voor Google.

Foto CC: Jim Merithew/Wired

DEEL DIT BERICHT