Home / Blog / Hippe leesclubs als toonbeeld van web 2.0

Hippe leesclubs als toonbeeld van web 2.0

LATER LEZEN

Sinds Oprah haar Book Club lanceerde, is de leesclub helemaal hip onder vrouwen van middelbare leeftijd. Suf? Zeker niet. Zo is het Zweedse Malous bokklubb een toonbeeld van crossmedialiteit en het benutten van de behoefte van het publiek om met elkaar in contact te komen en interesses te delen. Malou’s Boekclub is een televisieprogramma en een website met veel mogelijkheid tot participatie. Het bedrijf heeft een contract met Zwedens grootste uitgever en is een belangrijke speler in de Zweedse entertainmentindustrie. Lena Karlsson onderzocht [abstract] dit nieuwe lezen. Ze laat zien dat het programma vol zit met traditionele vrouwelijkheid. De mainstream boeken die besproken worden gaan over coping strategieën: hoe om te gaan met ziekte, kinderen, relaties. Lezen is daarmee geen solitaire aangelegenheid (meer), maar biedt de lezer de mogelijkheid zich emotioneel te binden met anderen – zowel de mededeelnemers aan de club als de personages in de boeken. De boodschap is steeds: jij staat niet alleen in je strijd, je verlangens, je plezier. De website faciliteert wat het televisieprogramma aanmoedigt: met jezelf aan de slag gaan en werken aan je eigen ik.

DEEL DIT BERICHT